onsdag, oktober 09, 2013

Japansk lönn, flocknäva och häggmispel med höstfärger

Det är inte alla höstar som bjuder på fantastiska höstfärger, men i år så. Halleluja!

Flocknävan är verkligen fin i år och den har alla möjliga färger, lila, orange och rött. Nåt annat som blicken fastnar på just nu är den japanska lönnen. Jag har den vanliga Dissectum och den är grön i vanliga fall. Nu är den orange! Den röda lönnen till höger är röd hela säsongen, matchar fint nu på hösten!

Lite längre bort kommer en annan rödbladig lönn på stam och det som är orange längst bort i bild är svartaronian. Den har verkligen en starkt lysande färg, kanske mer åt röd än orange som bilden visar.
I söndags när jag var ute och grejade tog jag tag i den torra marken under cypressen, så nu är där en massa små flocknävor. Jag tror det blir bra. Kanske jag kommer på någon buske som passar där, men så länge blir det fint att breda ut flocknäva upp hit.

Här är en bild på lönnarna framifrån. Lägg märke till det röda en bit upp. Det är inte från skogen, det är häggmispel jag planterade för tre år sen! Det var bara små pinnar jag grävde upp från skogen (förlåt), som nu växt till sig och levererar höstfärg så det syns. Jag har knappt märkt av den innan.
Här kommer en närbild.
Det kryllar av häggmispel i vår skog, det märkliga är att de har olika höstfärger. Några är gula, andra är orange och en del är röda (som min buske ovan). Jag tänker att det är Amalanchier Spicata vi har i skogen, eftersom den har ett så upprätt växtsätt. Här är en variant som är mer orange:
Jag tycker det är svårt att hålla reda på alla häggmispelsorter. Enligt sidan Odlablommor får spicatan gul-röd höstfärg, gul har jag sett på andra håll. Vad har ni för erfarenhet? Informationen nedan kommer från Odlablommor:

Häggmispel Amelanchier spicata
Friväxande 4-7 meter och 2-3 m bred.
Upprätt växtsätt. Gul-röd höstfärg

Prakthäggmispel Amelanchier lamarckii
Friväxande 4-7 meter och 2-3 m bred.
Röd höstfärg.

Kopparhäggmispel Amelanchier laevis
2-3 m.
Orangeröd höstfärg.

Bärhäggmispel Amelanchier alnifolia
2,5-3 m.
Klargul höstfärg.

En dag kanske jag lärt mig memorera dessa skillnader. Jag besökte Trädgårdsföreningen igår och där var superfina röda häggmisplar. Jag ska ta reda på sort så ska jag visa er.

Ha det gott!

1 kommentar:

Erika sa...

Vår lamarckii är då orangae just nu iaf!