tisdag, september 10, 2013

Nya buskar i planteringskön

Förra veckan var vi med trädgårdsnätverket till Håkan Wallin i Benareby (man får några träffar om man söker på det namnet här i bloggen!). Jag har bara varit där på våren innan, så det var riktigt intressant att se hur trädgården, som består väldigt mycket av magnolior, azaleor och rhododendron, står sig på sensommar/höst. De japanska lönnarna och dammen var nog det vackraste.
Shirasawalönn

Den här rödbladiga lönnen riktigt lyste i motljuset vid dammen.
Okej, det blev inte så mycket trädgårdsvandring den här gången. Jag var väldigt fokuserad på plantshoppen! Jag hoppades på att hitta några skojiga träd som jag kan plantera i min tänkta skog på norrsidan. Det är verkligen spännande att gå där och rota bland växterna, här hittar man växter som inte finns på de vanliga plantskolorna, utan speciella sorter som man måste googla sig till (om man nu inte är ett uppslagsverk i huvudet). Håkan är väldigt hjälpsam och kan prata varmt om sina växter och de flesta har han planterade i trädgården som man kan gå och titta på. Praktiskt!

Några träd hittade jag inte den här gången (ratade t ex näsduksträd!), utan det blev några buskar (med reservation för skenkamelian som kan bli ett träd med tiden):
Fr v Stor häxal, Papegojbuske och Japansk skenkamelia

Stor häxal Fothergilla major


  • Trevlig liten buske med fin vårblomning
  • Blir ca 1-2 m hög, flaskborstlika blommor i maj
  • Frodigt bladverk med glänsande röda höstfärger
  • Vill gärna ha mull- och näringsrik jord (sur jord, mitt tillägg)
  • Härdig i zon 1-4
  • Sol till halvskugga

Japansk skenkamelia Stewarta pseudocamellia

  • Ovanlig, men mycket vacker, stor, trädaktig buske, 3-4 m hög
  • Anslående rödaktig bark som flagnar i stora sjok
  • Mörkgrönt glänsande bladverk. Sprakande höstfärger
  • 6-9 cm stora, vita, djupt skålformade blommor i juli-aug
  • Bör odlas i djup, mullberikad, svagt sur jord (lågt pH)
  • Fin ihop med rododendron och ljungväxter. Härdig i zon 1-3
  • Sol till halvskugga

Papegojbuske Parrotia Persica 'Vanessa'


  • Litet träd eller stor buske, ca 2-3 m, med upprätt växtsätt
  • Små, rosa blommor på våren
  • Mycket dekorativ, mjuk och flagnande bark
  • Mustiga höstfärger, djupt röda toner till lysande gult
  • Trivs i mullblandad, fukthållande, men väldränerad jord
  • Planteras vindskyddat, gärna ihop med andra buskar
  • Härdig i zon 1-2
  • Sol till halvskugga
Källa: Sprinfo

Nu har jag det angenäma problemet att hitta platser åt dessa växter. Jag tror jag bestämt mig för att klämma in häxalen mellan Magnolian och vingade benveden. De andra två får jag grunna på. Kanske jag får göra en tillfällig placering för att senare plantera i slänten på framsidan? Gemensamt för allihop är i alla fall att de har vackra höstfärger och jag gärna vill ha dem på platser där jag kan se dem! 

1 kommentar:

Kerstin E sa...

Åh, blir avundsjuk, i Järvsö zon 4 (egentligen 5) går det helt enkelt inte med japanska lönnar. Har provat fler olika, men de är så vackra. Däremot går magnolia seiboldii (inte säker på stavningen..)Lycka till!