tisdag, augusti 13, 2013

I min trädgård just nu

Förutom trädgårdslanden och släntrabatten jag skrev om häromdagen, är det mest grönt i min trädgård just nu, i blåbärsstigen är det t ex bara en frösådd liten spansknäva som blommar, efter att astilben tappat färg.
Fast just blåbärstigen är riktigt fin ändå, då bladverken är frodiga och fina och täcker bra. Det är så vackert ljus när man står längst upp och blickar ner.
Annars är jag ganska missnöjd över mina rabatter i år. Tyvärr! Kanske därför jag inte visat så många översikter i år.

En hastig titt på den här bilden, skulle man ju kunna tro att det är frodigt och fint här hemma, men kollar man närmre så ser man hålen, skadorna, växterna som rådjuren kapat, växterna som tar för mycket plats, växterna som kvävs, tufsiga buxbom, ogräsen.
Tror ni mig inte, kolla här då? Lite klipp klipp, rensa, rensa, gräv, gräv, åka på plantskolan och köpa stora fina växter som fyller ut, skulle säkert göra susen. Ser ni den lilla blodtoppen i mitten till vänster? Det är en frösådd i gruset som blommar, rådjuren har verkligen kalätit huvudplantan!
Alunroten i den främre rabatten har växt så klent och fyller inte alls i kanten mot gruset.
Nej, jag ska inte påpeka alla fel och brister, den här platsen gör sig ändå ganska bra på bild...
Trädgårdslivet har sina ups and downs! Jag är ändå så tacksam att jag har den här lilla biten på jorden att påta i. Den svarar väl mot mina omsorger och ger mig rik belöning, men när jag inte varit med den tillräckligt så blir den bångstyrig. Just dessa rabatter har kanske blivit bortglömda det här året och skulle verkligen behöva lite tender, love and care.

Till sist, tre gula och en blå!
Strålrudbeckian vecklar ut sig.

Höstöga är en liten fluffig färgklick längst ner i några rabatter.

Och det här som jag fortfarande inte med säkerhet kan säga vad den heter. Jag kallar den perenn solros, men googlar man det får man en sort som heter Lemon Queen, men min är inte alls citrongul. Det här är en jättevanlig växt i vårt grannskap, blir ca 2 meter. Jag gillade den inte i början för den trillar ihop, men nu står den ståtligt bland buskarna och jag ska minsann ta hand om den!

Stormhattarna brukar jag sällan märka av, men i år har de blommat rikligt. Här har de trillat ner över buxbomkloten på baksidan. Obs, supergiftig!

6 kommentarer:

Marina sa...

Jag tycker det ser fint ut såhär på bild men jag känner igen känslan av grönt, mest bara grönt. Jag tycker inte heller det bommar så mycket här, inte tillräckligt.
Härligt är det ändå med trädgård!

Kram

samson sa...

jag tycker nog att din trädgård ser så lummig och fin ut,
men det är ju så att man är ju aldrig riktigt nöjd
ha det så bra
maggan

Lindas trädgårdsblogg sa...

Höstsilveraxet gör mig i alla fall inte besviken! Det är ju så att man på bild kan trolla lite och välja vinkel. Sen är ju de här rabatterna mest i blom under vår och försommar och då blir det ju lätt visset och hängigt på sensommaren. Jag kanske helt enkelt behöver tänka över växtvalet här ett varv till.

Trädgården på Höjden... sa...

tycker också det ser frodigt och härligt grönt ut. även mina rabatter har fått stå kärlekslösa hela sommaren. det har varit för varmt. men nu känner jag att jag börjar orka igen och planerar att gräva , rensa och täcka.
kram åsa

Hélena sa...

Ser fint ut men förstår din känsla. Jag brukar känna så i augusti. Men i år är det annorlunda...vet inte varför, men skönt som omväxling :-)
Kram Hélena

Kerstin E sa...

Jag tycker det ser fint ut:) Men jag tycker också att det för mycket grönt så här års. Tycker ofta att det är svårt med gula blommor, men funderar på att göra en gul höstrabatt i en rabatt som inte gör någon glad så här års..