tisdag, augusti 27, 2013

Gula glada färgklickar

Bland allt det gröna på framsidan är jag väldigt glad åt de gula jordärtskockorna som blommar så fint just nu.
Visst är de galet höga, och står lite konstigt intill äppelträdet.

Och kanske jag borde binda upp dem?
På baksidan blir jordärtskockorna ännu högre! Jag hade egentligen inte tänkt ha några i limpan i år för jag har planterat sparrisen här... kockorna ville annat och nu har sparrisen det riktigt tufft i konkurrensen!
Bland ringblommor, rosenskäror och jätteverbenor.

Rosenskärorna har dock inte kommit igång att blomma (bara en!). Men ringblommorna fortsätter leverera. Jag behöver dock gå och knipsa av utblommat nästan dagligen!
Det här är ett underbart tillskott i trädgården. Solbruden fick jag i plantbytet i höstas. Jag hade solbrud i trädgården när vi flyttade hit, men en vinter bara försvann dem. Hoppas den ska trivas och bli en rejäl tuva!
Det här är några gula färgklickar vi har.

6 kommentarer:

samson sa...

vackert med lite gult i trädgården
ha det så bra
maggan

Carina sa...

Jag gillar det gula och orange, särskilt nu på sensommaren, det förgyller tillvaron högst väsentligt.

☀️http://gronasolglantan.blogspot.se/ sa...

Fint du har, helt i min stil. Mina solbrudar är mera i orange/brunt.
Vad bra du hade gjort med nätet över pallkragarna....nåt för mitt jordgubbsland. Ha en bra dag!/Ylva

WERAs värld sa...

Alldeles UNDERBART!!! Det är verkligen terapi att se din trädgård :))

/Annica o Weronica

Ps
Mamma sa att vi skulle länka våran sida till dej, här kommer den:
http://werasvarld.se

Kerstin E sa...

Ett tips för att vinden inte ska skada jordärtskockorna är att ta fyra smala plankor och skruva fast i pallkragarna med jordärtskockor och sedan med märlor/böjda skruvar sätta fast ett armeringsnät en bit upp så växer de upp med nätet som skydd.Vi satte vinkorkar på de "vassa pinnarna" så att ingen ska skada sig. Man måste ju göra det här på försommaren innan de vuxit sig så höga. men tycker det fungerar bra:)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för kommentarerna!

Werasvärld: Tack för länken, dr har jag nåt att titta på. Vad pyssliga ni är!

Kerstin: Tack för tipset, det låter som mitt pionstöd. Fiffigt! Nu har jag bara bundit fast dem med ett snöre.