tisdag, januari 22, 2013

Under cypressen

I julas när jag behövde ris till kransar och annat så tog jag bland annat från cypressen. Tidigare har jag inte sett den vackra stammen! Här tinar snön tidigt och förrförra hösten kom jag äntligen för att sätta vintergäck här. Jag har fyllt på med fler denna höst, så om några veckor tänker jag ett det är gult och fint här!

En plan jag hade tidigare var att täppa för insynshål mot cykelvägen, så jag satte en lagerhägg här under, som jag tänkte skull formas under cypressen. Inte ett bra val. De små döda pinnarna syns alldeles till vänster om trädet. Läget är alldeles för torrt där under trädet och då det vätter mot öst är läget för obarmhärtlig när kalla nätter möttes av starkt solsken där i februari/mars (eller januari som igår morse när bilderna togs!).

Vintergrönt insynsskydd kanske jag kan sätta bakom cypressen och istället använda den här platsen till annat. Grenarna som kommer in från höger är cotoneaster. Som marktäckare i buskpartiet till höger om trädet har jag satt flocknäva. Ska jag fortsätta med flocknävan, eller kan jag använda platsen till annat? Kom gärna med idéer! Något som gillar torrt och soligt! På eftermiddagen är det däremot skuggigt...

Den ljusa stammen som kommer upp ur stenarna är ett sly som fått vara kvar. Det är en asp. Den kommer jag att ta bort. Det går ett stråk av gräsmatta förbi den här platsen, det vill jag ha kvar, för vi drar skottkärran här. Man skulle ju kunna göra om det till en stig förstås, men det blir ett senare projekt i så fall.

6 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

åh, vad härligt det låter med att vintergäcken snart tittar upp. det finns hopp! men knappast för min trädgård detta året... i dag börjar dom dränera. undrar om vinrankan på söderväggen kommer få vara kvar, eller klara sig. undrar om muren på västergaveln håller att köra en grävmaskin på? undrar om det stora doftolvonet, gamla madam plantier, och en fina körsöbärsbenveden kommer att överleva en uppgrävning och nedsättning igen? och allt det fina, lilla i rabatten på baksidan... kommer det komma upp igen?

Anna Vattenkanna sa...

Du vill ha tips på växter som klarar läget där vid cypressen och genast kommer jag att tänka på den låga krypande busken sandkörsbär,Prunus pumila.

Kram

samson sa...

jag har en stor gamal cypress bakom den växer det bondsyrener
men inget som jag har planterat utan det kan ju vara så att någon har planterat syren häcken först men syrenerna trivs och sprider sej
ha det så bra
maggan

Lindas trädgårdsblogg sa...

Lotta, din stackare. Hoppas ni kan återställa trädgården snart igen och hoppas att muren håller, känns som ett jobbigt jobb att göra om! Jag tror nog att ni kan få många växter att överleva om ni får ner dem i marken. Lycka till!

Anna: Tack för tipset! Den hade jag inte kommit på, för jag känner inte till den :-D Måste kolla upp!

Samson: Det är en massa blandade buskar som växer i detta området, även syren. Det är hyfsat tätt sommartid, men på vintern känns det väldigt öppet, därav funderingarna kring vintergrönt. Men jag kan ju sätta lite thujor bakom och nåt annat som är fint framför!

Carina sa...

Mmm, inte lätt det där....och misstag gör man ju alltid någon gång i livet...jag har inte heller kommit på riktigt hur jag vill ha det....jättegranen bort men vad istället???
Ja, många frågor blir det...
Lycka till!

Veronica sa...

Varför inte bara forsätta med torktåliga barrväxter? det är svårt att komma med bra idéer! Ibland kan jag känna att det är skönt att bara slänga upp en fråga på bloggen om hjälp och man får några svar..sen lixom blir det ny energi i sin egen och det ploppar upp nya tankar och förslag ;)

Veronica