söndag, januari 27, 2013

Häckat i fönstret

Igår häckade jag vid köksfönstret mest hela dagen. Jag hade laddat med massor av fågelmat och stod nu och räknade. Aldrig har jag haft så mycket småfågel på besök de åren jag räknat. Jag fick besök av en stor flock bergfinkar, så de blev överlägsna vinnare i kvantitetsmatchen! Riktigt glad är jag också för de fyra stjärtmesarna som dök upp. Och lilla söta rödhaken som bara kom på ett kort besök den här gången. Dessa fåglar var jag lite extra glad för. Sen förvånar det mig att jag inte sett några skator?

Bergfink 23 st
Blåmes 8 st
Stjärtmes 4 st
Talgoxe 3 st
Koltrast 3 st
Bofink 3 st
Nötväcka 2 st
Pilfink 2 st
Grönsiska 2 st
Björktrast 1 st
Rödhake 1 st

Jag kan bara se att jag räknat fåglar två gånger innan (för det som inte står i bloggen kan ju inte ha hänt?!).
2010
2007
Jag ska erkänna en sak. Tidigare år har jag räknat fåglar under en timmes tid (som man skulle göra när jag började med detta), men i år har jag kollat då och då under hela dagen. Man ska visst alltid rapportera med samma metod. Nu har jag ingen aning om vilka fåglar som besökte mig under en timme, så jag kommer nu och i fortsättningen att köra med stickprovsmetoden.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

åh. jag har inte gett några fågler en enda matbit i år. har helt enkelt inte hunnits med. brukar ha flera koltrastar i olvonet där maten hänger varje morgon som sitter där som små tjocka svarta bollar. bergfinkar och domherrar brukar också vara vanliga gäster. i år, inga alls. stackarna. men jag hoppas dom hittar mat någon annanstans i år. ber att få återkomma....

Anna Vattenkanna sa...

Jag har också räknat - fast jag hade inte lika många som du. Varken arter eller antal. Gjorde stickprov under lördagens fm och det var samma arter och antal hela tiden. Alltså samma individer som är här hos mig utgår jag från.

Kram