måndag, oktober 29, 2012

Solenergi

Vårsolen är här och jag skurar utemöbler och har hela trädgårdssäsongen framför mig!
Temat på blommiga fredagen var energi, men jag är inte så snabb ibland på att blogga på rätt dag så jag skriver idag i stället!

Inget representerar energi för mig så mycket som SOLEN! Tänk när vi går över till sommartid i mars och det plötsligt är ljust en timme längre på kvällarna? Herrejäddrar vad energi man får! VÅREN! När ljuset kommer tillbaka till trädgården efter en mörk vinter då solen inte tar sig över trädtopparna. När solen väcker vintergäck och snödroppar och hela trädgårdssäsongen står framför en. När solen värmer upp jorden och man kan börja gräva igen.

 På våren när träden ännu inte blivit lövade då solen sipprar fram mellan träden på eftermiddagarna. I lööv it.Och dagar när hela familjen grejar i trädgården, dubbel-lööv. Här är bilder för två år sen:
Och här är bilder från i våras, en sån där kul dag när solen skiner (t-shirtväder enligt vissa!) och det händer en massa projekt ute i trädgården!
Eller en sån dag man plockar fram fröpåsarna och får känna jord på händerna igen!
Eller den där dagen i början av maj när man sått i pallkragarna och lilleman hjälper/stjälper till att vattna!
Man spanar upp i en lövkrona med en knallblå himmel bakom!
Visst suger livet med små barn musten ur en ibland. Men man orkar lite mer när solen skiner...

Även på hösten är solen en riktig katalysator. Igår var en sån dag! Visserligen hann jag inte mycket mer än klippa gräset i trädgården, men det är mer än vad det kommer bli gjort idag, kan jag lova. Idag ligger det återigen en fuktig lovikkavante över trädgården, som någon vrider ur. Jäddrar vilket väder, det häller ner och blåser och är allmänt... innevänligt. Inte många knop! Är hemma med killarna för dagmammorna har studiedag. Vi får se vad vi hittar på. Några tjatar om sparkcyklar, någon annan om rymdfåglar på paddan. Over and out!

5 kommentarer:

Marina sa...

Underbara bilder! Vilken energi barn kan förmedla.

Kram

Tant Otteskrufv sa...

Härliga biler!!!Somliga säger att man blir uttröttad av barn, men då har de inte fattat att de ger energi lika väl som de tar. I de flesta lägen får man fart och hjälp på traven av de yngre. Fast man kanske inte tänker på det alltid :)

Anjas Hill sa...

Aldrig har jag sett så söta trädgårsarbetare och snickare som här i din blogg. Uj, uj så älskvärda! Jag ser ju dessutom med egna ögon att det blir resultat dessutom. De vilar inte på spaden som man sa förr i världen om kommunens gatuarbetare;)))!/Anja

Anita sa...

Så härligt det var att läsa ditt energigivande inlägg. Underbara bilder, man riktigt kände den sköna stämningen i trädgårdsbestyret ända hit ... mitt i mörka hösten. Nu har vi gått över till vintertid igen så nu får du invänta nästa energikick i mars. Men innan dess finns mycket att se fram emot, advent och jul med massor av ljus.

Fröken Erica sa...

Hej!
Har läst din blogg till och från ett tag. Den är fin och mycket trevlig att läsa. Gillar att du har en så vardaglig inställning. Jag bloggar också lite men jobbar desto mer. Kul att kunna engagera barnen i trädgården. Tack för et fint inlägg om vårsol och energi! Älskar också solen och väntar och längtar till den ljus årtstiden igen. Men passar på att mysa lite extra inomhus nu. Kram