torsdag, juni 07, 2012

Rhododendronbonanza

Min granne Ing-Marie är cirkelledare för en vandringsgrupp som promenerar runt i omgivningarna och hittar historiska platser och vackra ställen. Förra veckan gick de till ett helt fantastiskt ställe där en gammal tant planterat rhododendron i en skogsbacke enda sedan barnsben. Hon är numera död, men buskarna lever och är jättestora och jättemånga! Igår morse tog Ing-Marie med mig och några andra grannar för att se denna storslagna plats! Så här blir det rhododendronfrossa! Jag kan bara ana hur tanten gick runt i skogen och njöt av sitt livsverk. Tänk vilken passion som låg bakom!

Där borta i skogsbrynet kan platsen anas, det sträcker sig hela vägen och sen är det mer på djupet också.
Buskarna väller över den vackra stengärsgården.

Buskarna var planterade efter varann så de liksom ringlade sig ner för backen!
Under ekar...
...och under tallar.



Några närbilder på fantastiska blomklasar.
Rhododednron i alla färger.
Idag är det hennes barnbarn som förvaltar denna plats. Jag kan tänka mig att det är en del jobb att hålla undan sly. Sedan såg vi också att det nyligen var planterat en del spännande träd, så platsen lever vidare i hundra år till!

Tack för att jag fick uppleva detta!

11 kommentarer:

Karolina sa...

Vilken fantastisk plats!

Lena sa...

Wow! Och vilken cool idé :)

Anonym sa...

Helt underbart! Var finns den här fantastiska platsen?

Anonym sa...

Men vilken fantastisk plats och viken fantastisk tant! :) Psst... jag har en award till dig på min blogg! Kram Hanna

Veronica sa...

Vad mäktigt! Vackert...

Veronica

infing sa...

Helt otroligt, vilket ställe!!

Erika sa...

Häfftigt! Hennes rhodisar verkar trivas vilket mina inte gör. :-(

Taklyftet sa...

Otroligt vackert! Känner att jag får inspiration till att fixa med min skogskant. Du råkar inte veta vart man kan få tag på billiga och bra Azaleor och Rododendron?

Northern Shade sa...

The rhododendron look spectacular in large groups like that, and all in bloom.In the seventh picture from the top you can see how beautiful the light purple rhododendron look weaving in between the trees as the bed slopes down the slope. Were they still identified with tags, so you could see which types you liked best?

Lindas trädgårdsblogg sa...

Anonym: Jag lovade att inte berätta exakt var det ligger, men nånstans mellan Mölndal och Kungsbacka :-)

I Tages trädgård: Tack tack! :-)

Ika: Det såg ut som de växte ur berget! Men hon måste ha myllat ner dem i massa torv, lövkompost och liknande.

Taklyftet! Håkan Wallin har en del roddis och azalea, kolla med honom!

The Northern Shade: I didn't look for tags, but I really don´t thonk I could find any. Most of the shrubs must be more than 50 years old!

WhiteLilly sa...

Så flotte bilder! Jeg ble også glad for å finne unge jenter som liker hagearbeid...I mitt boligområde er alle hageinteresserte ganske så gamle...Nå ble jeg litt inspirert til å komme igang med min egen blog om min hage! Ha en flott dag! Vennlig hilsen Aina fra Norge