tisdag, juni 19, 2012

En vingad benved flyttar in

En tjej i Facebookgruppen "Trädgård - bytes/önskas/köpes/säljes i Göteborg med omnejd" la ut några bilder på olika växter som skulle bort från hennes trädgård. Jag var snabb att paxa något som jag tyckte såg ut som en vingad benved. Jag åkte dit och mycket riktigt var det en vingad benved, en av mina favoritbuskar! Ett ganska stort exemplar!

Jag grävde upp den, for och hyrde ett släp och snart hade jag grävt ner den hemma i trädgården. Jag tänkte först ett annat ställe, men det blev till att gräva upp den nyplanterade hortensian och sätta ner den nya busken tillsammans med Magnolian! Hoppas den rotar sig och fixar sommaren! Magnolian är busken är alltså till vänster och den vingade benveden till höger. Hortensian hamnade uppe på platån snett bakom körsbärsträdet.

Vingbenved, Euonymus alatus, kommer ursprungligen från Japan och blir ca 2 meter hög och är härdig upp till zon 5. På hösten blir den alldeles karminröd och när löven faller syns korklisterna på grenarna.

Det finns en mindre variant som heter Compactus som blir ca 1 meter. Jag hade en sån (se bilden ovan), men den dog tyvärr förra vintern. Jag har faktiskt köpt två nya efter det... men visst finns det plats för en till!

Nog om vingad benveden! Måste skriva nåt om trädgårdsprojekten på nedre delen (som anas i översta bilden). Häcken har tagit sig si så där. Det som har tagit sig har tagit sig, men det är väl en 8-10 plantor som ser stendöda ut. Det är möjligt jag kan reklamera, ska kolla i alla fall. Till hösten skulle jag vilja ersätta med krukodlade exemplar.

Jag planterade en massa ormöga, gullviva och flocknäva som marktäckare under Magnolian och kring häcken (skriver lite om det här). Precis efter kom värmeböljan och det känns som man aldrig kan vattna nog så mycket. Det var torrt i flera veckor. Sen kom regnet och med det kom ogräsen. Jag har gått en vända och tagit mängder av svinmålla, våtarv, oxalis (och annat) och små grässtrån och tuvor. Detta lär jag behöva göra ett tag innan själva växterna kommer igång och tar över. Just nu känns det faktiskt inte så hoppfullt att det ska bli så bra som jag tänkt mig, vi får se om ett år eller två.

Gräsmattan på platån (där jag i höstas planterade ett körsbärsträd, som jag ser att det kommer körsbär på!) jävlades jag med för ca en månad sen och sådde till sist gräs. Detta har grott ganska bra, lite glest kanske,  och jag klippte gräset för första gången förra veckan. Vi får se om det behövs ett nytt ryck i höst för att få ordning på detta eller om det får vara godkänt.

Den här delen av trädgården är fortfarande en skamfläck, och vi jobbar på det i maklig takt. Några stödmurar hinner vi inte med före semestrarna, får se om vi tar tag i det efter sommarn. Det skulle verkligen behövas!

Annat som får vänta är att plantera den plast- och presenningbeklädda slänten (skulle gärna fixa det till hösten om tid finns). Sen finns slänten ner mot garaget. Den är inte inplastad och det blir nog ett rejält arbetspass att gräva ur den... ett annat år. Det finns alltid något att göra!


3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Grattis till fin växt!

Hélena sa...

Ibland har man tur och ibland får man slita hårt :-) Ser ut att bli jättesnyggt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Härligt att kunna överta en buske av någon sådär! Jag tycker väldigt mycket om vingad benved jag med, men har inte nån bra plats för en just nu.