tisdag, maj 08, 2012

Vatten i Anne Justs trädgård

Den vackra gula haven vid entrén hade en kvadratisk damm med gulgrönt vatten!
Det blir ett par inlägg från Haven i Hune. Förra inlägget hette Idéer från Haven i Hune och handlade om hur hon återvunnit material och gjort fiffiga lösningar med enkla medel.

Nu tänkte jag visa exempel på olika vattenblänk och dammar, det var nämligen något som det fanns gott om. Jag tror varje trädgårdsrum innehöll vatten i någon form. Det första man träffade på var i den gula haven, se bilden ovan. Den gula haven var fylld av vintergröna växter och ljusgula tulpaner, det var otroligt vackert. Vattnets färg matchade temat fint!

I nästa trädgårdsrum utanför verkstaden fanns en avlång damm. De flesta (eller alla?) dammar var gjorda med samma teknik. De var platsgjutna i betong och var som bassänger ovan mark. Väldigt trevligt att vattnet kommer upp en bit, så man slipper böja sig om man får lust att doppa handen :-) Jag tänker att det inte borde vara så avancerat att bygga en sån här damm... man bygger en form, armerar och sen får betongblandaren gå varm!
Utanför boningshuset låg denna enorma damm som gjorde en sväng. I kullen innanför dammen blommar iris på sommaren.

Utanför orangeriet finns en mer traditionell damm med en bro över som jag gillade så mycket. Jag tänkte på Anna Vattenkannas gångar av fyrkantsläkt! Bron ledde in i ett litet lusthus och på andra sidan låg ett nytt trädgårdsrum.
I Eriks have där kaffehus och växthus låg fanns två stora upphöjda dammar som var inramade med häckar.
Med utsikt innifrån boningshuset låg ännu en damm, som jag inte fotade så bra. Jag fastnade för den ljusgula kallan som växte i den!
Gran Via (som jag visade i förra inlägget) är en gång som går tvärs genom trädgården och den avslutades i en betongvägg med en vattenutkastare (vad kallas detta?). Fräckt.
Till sist ett sånt här tråg som väckte otroligt habegär. I Henriettes plantskola såg jag två liknande, men jag såg dock inget pris. Förmodligen lite över min budget!
Vill du ha mer inspiration om hur du kan använda vatten i trädgården så missa inte Vatteninlägget på Svenska trädgårdsbloggar!

3 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Tack för att du visar så mycket fina detaljer från denna trädgård (som jag aldrig besökt tyvärr). verkligen inspirerande! Den långsmala dammen gillade jag jättemycket. Och så bron såklart :-)

Kram

Furulunden sa...

Så fint i denne hagen altså:) Legger det inn på min facebook hageside. Siden finner du via min blogg:)

Maria sa...

Mycket fint! Gillar den svängda träbron över vatten.