måndag, mars 26, 2012

Vår egen jord

Det här är mums för mig och min trädgård. En skön känsla att ha sin egen jordfabrik, och så den bästa jorden! Finfin jordförbättring till min leriga jord! I helgen har jag tömt komposten och lagt ut längs blåbärsstigen och i köksträdgården.

Vi har en hushållskompost där vi lägger köksavfall och tidningspapper mm. Ska jag vara ärlig så är det lite tricks med den och jag lyckas inte riktigt med balansen kol, kväve samt hålla den i en lagom fuktighet. Varje gång jag tömt den stinker den surströmming gånger tjugo, vilket tyder på syrebrist och för mycket kväve. Jag har ökat andelen kol (tidningspapper och kartong) märkbart, och borrar hål i den då och då, men senast jag tömde luktade det ändå väldigt illa...

När jag skulle tömma komposten förra våren och var det en massa myror i den, vilket tyder på att det är för torrt! Denna jord hade jag ingen lust att lägga i rabatterna. Jag lät det ligga kvar och vattnade och vattnade och vattnade. På hösten var komposten proppfull och då tömde jag den och la jorden i trädgårdskomposten (pallkragarna). Det är alltså denna jord jag nu vittjat. Inga myror nu i alla fall. Men massor av maskar!

Hoppas jag lyckas bättre med balansen den här säsongen! Jag ska dessutom tänka på att inte lägga så mycket grenar i trädgårdskomposten och absolut inte stickiga grenar, ack så kvistigt det var.

5 kommentarer:

Erika sa...

Här är man borta i ett par dagar och så kommer man tillbaka till en bloggerska som bara sprutar ur sig trädågrdsglädje på sin blogg. Underbart att läsa!

Iréne JB sa...

Det märks att våren är igång! Får erkänna att det där med rätt balans i komposten inte är lätt. I hushållkomposten blir det en hel del hushållspapper. Har det i botten på inomhushinken. Ibland blir det lite extra äggkartong så att det inte ska bli alltför blött. Har ännu inte tömt hushållskomposten, men i trädgårdskomposten har jag finfin jord. De grenar som hamnar där klipper jag ner till bitar om 5-10 cm. Det tar lite tid, men det är det värt.

Kerstin sa...

Visst är det underbart med egen jord? :-) Jag har bara trädgårdskompost, men har också lärt mig den hårda vägen att inte ha i för många grenar igen och framför allt inte häckklippet av vår taggiga häck! ;-)
Hoppas du lyckas få så fin jord på ett lite enklare sätt nästa säsong och utan en massa stank. :-)
Ha en bra kväll!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ika: Jag har kommit in i ett bloggflow, när våren kommer finns så mycket mer att blogga om för en trädgårdstok :-) Sorry om det är svårt att hänga med!
Irene JB: Jag begriper det då inte, jag tycker jag lägger massor med tidningspapper, hushållspapper, kartong och äggkartong. Senast var det telefonkatalogen som blev maskmat. Ändå lyckas jag inte. Kanske problemet ligger i att kompostbingen är för tät?
Kerstin: Man måste verkligen hålla reda på vad man lägger där. Berberis klipp? Nej tack! Fiskade en massa omultna dylika i komposten, så irriterande. Sen hittade jag en massa otäcka rötter som såg vöäldigt åpigga ut. Vad det var såg jag inte, men nåt rotogräs antagligen. Man kan inte lägga allt på komposten!

Kerstin (E) sa...

Jag tycker vi har fått bra balans i vår varmkompost. En hink kompostmaterial och sedan en knapp hink med sågspån, lite äggkartong när vi har över.