måndag, maj 30, 2011

Produktion av jord pågår



I helgen har jag jobbat med vår trädgårdskompost. Jag är så otroligt nöjd att få lite ordning på trädgårdsavfallet. Tidigare har vi bara lagt allt i en hög (en del avfall har såklart åkt i hushållskomposten) och med alla grenar så tar det tid att förmultna och jobbigt att gräva fram jorden som finns där under. Och har det blivit någon jord? Ja, det tog några år innan jag tog tag i det och kollade. Jomenvisst.

I helgen, grävde jag ur resten av högen och planade ut och satte två pallkragekomposter. På grund av nivåskillnader och en stor sten, så är den bortre lite högre upp. Den hitre fick jag fyllt med olika lager flis, gräsklipp, halvförmultnat och brännässlor. Den andra hann jag börja fylla.

Det var en himla massa grävande, en ganska stor rishög stod kvar där till höger om pallkragarna som jag nu gallrat ut och rensat bort alla pinnar och grenar och skyfflat i en stor hög bakom komposterna. Så där är det hyfsad färdig jord redan som jag kan ta när jag behöver. Kvar att göra är att flisa upp grenarna och fortsätta fylla på komposten!

Det är en otrolig tillfredställelse att få klart ett sånt här projekt och veta att jag tar hand om avfallet och får egen jord på köpet!
Nu skulle jag vilja göra nåt skydd så man skärmar av komposterna från trädgården. Inte för att det är fult nu, men jag tror det skulle bli ännu snyggare med nåt slags pilvägg (kanske som Pernilla gjorde i Trädgårdsfredag?) eller en vägg med nåt klättrande.

Hur går det då med hushållskomposten? Nja, inte nåt vidare i år. För nån vecka sen så tömde jag komposten. Fy sjutton vad det luktade illa, en rätt skött kompost ska ju inte lukta har jag hört? När jag kom ner till den färdiga jorden var det fullt med myror. Den jorden hade jag inte lust att lägga i planteringsgroparna... Jag la tillbaka avfallet och vattnade genom den rejält. Jag tycker det är konstigt med myrorna, då det inte alls verkade torrt i komposten. Och dålig lukt brukar ju betyda syrebrist och för mycket kväverikt (typ gräsklipp och hushållsavfall). Jag får nog vara ännu bättre på att lägga papper, äggkartonger och flis på komposten? Hitta den rätta balansen... det är lite pyssel, men det hör till trädgårdsarbetet.

7 kommentarer:

Iréne JB sa...

Visst är det härligt med egen jord. Jag har precis om du två pallkragekomposter och en hushållskompost. Däremot har jag inte något bra ställe för rishögen :)

Du pratar om flis, har du en bra kompostkvarn?
Vi hade en, men den flisade inte våra tunna trädgrenar. Tips på bra kvarn mottages tacksamt.

Och en pilvägg blir nog bra, mina komposter syns från i stort sett hela trädgården, så även jag skulle behöva skärma av.

Erika sa...

Att kompostera är verkligen en hel vetenskap.

Anonym sa...

Jag har en varmkompost (Jora). Den ser ut som en tombola. Du snurrar den alltså varje dag. Här blir det riktigt varmt och hushållsresterna förmultnar på en månad. Men för varje hink så måste man hälla i en hink med sågspån för att få rätt balans. Här blandar jag i allt t ex kräftskal, kycklingben osv. Sedan tömmer jag ut innehållet i en grop som jag grävt i min vanliga kompost, det fungera bra. I kallkomposten så blandar jag i hästgödsel för att få fart på värmen.
Lycka till!
Kerstin

Anonym sa...

Härligt med kompost! Vi har en sluten blandkompost så vi slänger både köks- och trädgårdsavfall i den. Jättebra, slipper strö och det blir fin jord på en säsong. Jag vet dock inte hur näringsrik den blir, vet du?

Kram Birgit
(har inte hunnit läsa på ett tag)

Erika sa...

Då ska jag genast testa o se om det går med ditt knep för att kommentera.

Jutis sa...

Komposten är verkligen mitt dåliga samvete... Har en varmkompost sedan några år, men har ännu inte kommit mig för att kolla om det finns nån färdig jord däri. Planer finns på nåt liknande dina pallkragar, men jag vet inte var jag ska ha dom.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ohhh..... att få till en fungerande kompost är verkligen guld värd, men inte alla gånger så lätt :-) På min önskelista står en varmkompost. Men vi har äntligen fått våra öppna komposter att fungera i alla fall.

Kram
Charlotte