fredag, maj 27, 2011

Kopparlönn

Jag hoppas mycket på den här lönnen. Den är så himla fin! Men är det någon som vet om den ska vara så här röd fortfarande? Att den är röd när den slår ut bladen förstår jag, men det var ju några veckor sen. Bladen ska ju vara gröna och få höstfärgerna... på hösten. Jag tänkte om den har näringsbrist eller så. Hur som helst har den väldigt vackra blad.
Och växer den bara till sig så upptäcker man den fantastiska stammen. Den är fortfarande väldigt liten hos mig där den står och stampar i sin kruka.

Kopparlönn är inte så härdig. Zon 1-2 står det, men jag har läst om dem som klarat den i zon 4, så med lite pyssel med mikroklimat och jord kanske man kan prova. Ett träd för den lilla trädgården då den blir ca 5 meter. Vacker året om då den har en så himla läcker stam som framträder på vintern.

Bildgoogla så får du se.