lördag, mars 26, 2011

Planer, planer, planer!

Marken är frusen så det går inte dra igång några grävprojekt. Jag går fortfarande mest omkring och funderar. Nu är jag inne på en äppelspaljé inne i köksträdgården! Vädersträcket är bra, öst, västlig. Däremot får man nog jobba en del med marken och så är det där med skuggan på eftermiddagen och kvällen. Det är några björkar som står onödigt nära, men de är krokiga och sjuka och borde tas bort. Solrosorna jag ritat in, kommer inte heller att trivas, för de står mot norr. Gah, hade varit så fint!

Trädet i limpan funderar jag på plommon. Körsbärsträd har jag nu sett ut på nedredelen på framsidan. Riktiga körsbär (bigarrå) blir jättestora träd och där finns en plats för ett stort träd.

På var sida om rutschkanan kan jag sätta vinbärsbuskar:
Längs med stenmuren vid sandlådan kan jag gräva bort och plantera smultron.

Sen är det träden längs efter stenmuren, hm. Kanske kör helt andra träd än frukt. Dvs, min ursprungsplan med woodland och en liten stig genom marktäckande perenner (rosenplister och lungört)? Fast jag börjar nog med gräs. Det tar nog ett tag innan befintliga träd är borta och det går plantera nytt. Träden längst bort är nämligen asp och dem ska ringbarkas först.

Det går att klicka på bilderna så blir de lite större.

4 kommentarer:

Iréne JB sa...

Visst är det härligt att våren kommit och alla planer som poppar upp i hjärnan. Tur kanske att det fortfarande är hårt i marken så att man inte börjar gräva utan att tänka efter innan :)

Och smultron eller smulgubbar nära sandlådan låter jättegott.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Läckra planer, blir fint! Spelar det egentligen så stor roll med norrläge hos er? Jag tänkte på solrosorna, hinner de blomma hos oss måste de ju gott hinna blomma i norrläge hos er! Och skugga för träden kan ju rent av behövas, du kan nog plantera dem var som helst på tomten där du tycker det ser fint ut!

Maria sa...

Kul att planera på detta vis, med att rita på foton. Enklare att föreställa sig hur det ska bli sedan då...

Erika sa...

Vill ut och börja gräva någonstans bara ett par nya plantor så att man känner att man tagit tag i projektet trädgård. Kan man räkna farstukvist in där? Hoppas ni haft en trevlig helg, vi har varit i Sälen.