onsdag, oktober 27, 2010

Utveckling

Det händer så mycket och jag skriver inte ner. Utom här, så nu får jag skriva!

Elmer 6,5 månad
Han tar sig runt i huset och man hittar honom i hallen, badrummet, vid kattmaten, bakom soffan, under bordet osv. Han fortsatter att dra sig fram med armarna, upp på alla fyra, ner på mage och fortsätter dra sig fram. Sitter ganska stadigt nu. Går upp på knä när han rotar i leksakslådan. Tuggar och undersöker allt som kommer i hans väg. Oerhört intresserad av allt som storebrorsorna leker med och särskilt den ena brorsan är så lagom road... Det är inte alltid det hjälper att sticka in nån annan leksak, Elmer vet ju precis vad som är mest roligt för stunden (storebrorsornas grejer). Storebrorsorna är ganska tålmodiga (tänk att vara två år och få tvillingar till syskon! *).

Han jollrar mamamamamama och det känns som det har med mig att göra. Han säger det sådär uppfordrande om han är ledsen eller lite gladare när han kravlar mot mig. Han kan jollra pappa också. Annat joller: edä, va och senaste två dagarna har det varit mycket didde. Låter ju som Sigge, så vi skojar med Sigge att Elmer ropar på honom!

Ibland härmar han saker vi gör, t ex vifta med armarna, slå ihop klossar.

Maten: går sådär. Vi kom igång med smakportionerna sent (efter 5 månader) och det gick ju hyfsat bra. Sen tröttnade jag på att koka och mosa och köpte burkmat, men se det gick inte. Det finns ingen hejd på hur äckligt och otäckt han tycker det är! Man får verkligen kämpa för ett par skedar. Och sen fylla på med gröt. Hamnade i en förtroendekris häromdagen då jag efter att ha övergått till gröt, testade sticka in med en sked burkmat. Det tog en lååång stund innan han litade på mig igen! Tack och lov funkar det bra med gröten, för välling har vi inte lyckats så bra med heller. Nu har jag inte gett burkmat de senaste dagarna. Borde koka riktig mat, men orka... I november ska jag in och jobba, så det gäller ju att det funkar! Nu ammar jag ungefär vartannat mål, med lite variation från dag till dag.

Sömnen: Nu har det skett en förändring. Från att ha varit kvällspigg och morgontrött somnar han nu runt åtta och vaknar runt sex och är vaken. Han vaknar oftast på natten också, då tar jag över honom i sängen och ammar. I bästa fall somnar han om direkt, ibland håller han på och kravlar runt i sängen ett tag först. På dagen somnar han på min rygg när vi går till dagis. Ibland sover han vid lunch och en tredje stund senare på eftermiddagen. Ibland blir det istället ett jättepass på eftermiddagen, särskilt om han sover ute.

* Oops, jag var 2 år och 7 månader när mina brorsor (tvillingar) föddes! Fast jag minns ju inte hur det var när de kröp omkring och skulle äta upp mina saker hela tiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det var nog storebror som var irriterad när hans saker fick inte vara ifred(han är 7 år älldre än twinsen) kram mor

Maria sa...

En liten fin person!
När du skriver ner det på bloggen, så har du det iallafall sparat någonstans, för att minnas hur det var i just det ögonblicket.