tisdag, oktober 12, 2010

Oktober i motljus

Oktober är en av de bästa trädgårdsmånaderna. Det är lätt att gräva. Skön temperatur, man slipper bli trött av värmen. Rea på plantskolorna. Och det är så otroligt vackert med alla färger och växter i förfall. Nackdelen är att om man jobbar heltid så hinner man inte njuta så mycket av trädgården för det blir mörkt så tidigt. Själv så har jag förmånen att vara hemma denna höst.

Det är fullt upp med grabbarna, men på promenaderna till och från dagis njuter jag av alla färger jag ser. Tänk. Hade jag inte varit intresserad av växter hade mitt liv just nu bara bestått av tålamodskrävande umgänge med två tvååringar, amning av bebis, leka, vika tvätt, fixa käk osv. Det är påfrestande och lätt att allt blir grått. Då är det så skönt att landa i trädgårdstankarna, även om man inte alltid hinner ut och gräva. Idag hann jag ut och fota.

Berberis, veronika, ett prydnadsgräs, kaukasisk förgätmigej, vintergröna och en stubbe.Samma prydnadsgräs och veronika, kärleksört, vingad benved. Astilbe, klätterbenved och bladen av brunnäva, purpurklätt och lungört.Diamantgräs.Sköldpaddört i förgrunden, höstsilverax och blodtopp i mitten och dvärgsyren längre bort.Kärleksört i förgrunden och buxbomklot med lammöron under i bakgrunden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin stubbe du har. Jag älskar knutiga stubbar, stora som små. Silveraxet är fint i motljus. Njut av oktober luften är skön att dra djupa andetag. Kram mlj

Anonym sa...

Nej, det var ju diamantgräs! mlj

Nanna sa...

En sådan underbar trädgård du har!!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Mlj: Jag har lite gamla stubbar och stockar i rabatterna. De kommer fram när det vissnar och är prydnader på vintern!

Nanna: Tack!