torsdag, maj 13, 2010

Läget

I morgon är maken ledig och grustaget är öppet (hopplösa öppettider för arbetande människor), så då blir det ett par varv med släp för att köpa grus, jord och sten! Det blir en slitig dag. Tyvärr har barnens farmor och mormor åkt nu så det blir till att pussla och vara beredd på att ständigt bli avbruten. Men jag gissar att pojkarna gillar att åka med och titta på hjullastare och jättedumprar!

Jag har inte kommit så mycket vidare med min köksträdgård. Har kännt att jag behövt göra andra saker också nu när min mamma varit här (för första gången på två år). Men lite har blivit gjort:

  • luskat lite vad jag ska ha för skärmvägg

  • diket är redo för en stödmur (maken har fyllt diket med grus), men vi har inte tillräckligt med sten att bygga muren

  • lagt ut lite småstenar som gångar

  • frösått inomhus

  • klippt i buskar

  • skurat altanen (helt onödigt eftersom det blir gegga direkt efter det regnat för vi har så mycket öppen jord på baksidan)

  • förberett för att måla det sista på altanen, men kommit av mig (så nu måste jag nog tvätta en gång till om jag ska måla!)

  • Sen har min man grävt och grävt för att fixa dräneringen vi gjorde i höstas, men som tyvärr inte blev så bra. Upp med jorden, kärra bort och fylla på med mer grus. Sen på med bättre och mindre lerig jord som vi kan så gräs på. Slavgöra!

  • Sen gräver vi för att förbereda grusgångar och en yta nedanför altantrappen där det ska vara som en rundel med grus. Det kommer inte bli klart än på ett bra tag.

Jag har inte varit ute och fotograferat i trädgården fast det är så mycket som händer nu. Magnolian håller på att blomma över, primulorna blommar, ormögat är så härligt blå, forsythian så fantastiskt gul. Lungörten är värsta humlemagneten, härligt!

Tömmer kameran och har lite bilder på grabbarna istället! När pojkarna kommer upp efter middagsvilan med sina gosedjur i näsan, så är det ju nästan så man smäller av så söta de är! Tyvärr lyckades jag inte med slutartiden och sekunden senare så hade de flyttat sig och gick inte få på samma bild (någon som känner igen sig?!).
Grabbarna har fått en egen utemöbel! Lite väl kul att snurra på parasollet...Elmer har börjat med kläder i storlek 62 nu. Det har känts som han ständigt varit hungrig (ätit varannan timme på dagarna) och varit mer missnöjd på sistone. Nu de senaste dagarna har jag försökt styra upp det och inte gett mat förrän efter tre timmar och istället försökt med napp. Har också skaffat Minifom, magdroppar som slår sönder gasbubblor i magen. Det har nämligen varit svårt att få ut raparna och han har varit lite grinig över det. Jag tror att åtgärderna hjälpt. Nu kan det till och med gå 4 timmar mellan matningarna! Dock är han grinig nån timme på kvällen.

1 kommentar:

Erika sa...

Så söta de är när de sitter vid sin utemöbel!