fredag, augusti 14, 2009

Helg

Framöver kommer helgerna att bli så viktiga, för nu har jag börjat jobba. No more "vad är det för dag nu igen?", nu måste jag ha stenkoll. Ännu mindre tid att förverkliga alla trädgårdsidéer. Knappt så jag hinner klippa gräset. Det har hunnit bli ganska lurvigt nu igen. Tog en sväng med kameran, det är en vacker tid nu med sensommarblommorna.

Höstanemonerna är min favorit... Köpte två vita höstanemoner i våras och den ena står i knopp. Väntans tider!

Rådjuren brukar normalt äta upp höstfloxen, men i år har den fått vara i fred. Snart överblommad.
Kärleksörten börjar så smått att skifta färg.
Rosen the Fairy lever en undanskymd tillvaro under en buske, men blommar tappert.
Veronican har blommat i veckor nu. Otroligt tjusig. Hoppas att den kanske går att dela i höst.
Försökte få till en närbild på blodtoppen också, men lyckades inte få till det. Alltså, den är helt galen. Visste inte alls att den skulle bli så hög!Jag vill flytta den (och en del annat) för jag är inte direkt nöjd med kompositionen.

Trevlig helg!

14 kommentarer:

Evelina sa...

Du har det så fint! Nu fick jag lite tips om blommor som även står i blom nu, vår trädgård är i dvala nu, inget som blommar. Kan man köpa höstanemoner nu och sätta ner eller är det för sent? De var jättefina.
/Evelina

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hej Evelina! Det sägs att blommor som blommar på sensommaren och hösten bör man plantera på våren så att de hinner rota sig ordentligt. Det gäller särskilt höstanemonerna. Dock är det svårt att komma ihåg dessa blommor när man shoppar på våren för de brukar vara lite futtiga i butikerna. Men hittar du en kraftig planta i höst på rean så är det väl värt att chansa!

Majsan & Mollan sa...

Åhhh va fint du har det i trädgården nu tjejen. Måste ju ta en promenad och speja nån dag. ;-) Få lite inspiration!!! Tack för gulliga uppmuntrande ord.. det värmer.
Massa kramar till dig och famijen

Evelina sa...

Tack Linda, då ska jag kolla i höst!
Kram på dig!

Hanna sa...

Så mycket vacka blommor du visar.
Hanna

Taklyftet sa...

Tack för grattis hälsningarna!
Dit konstiga SMS var rätt kul ;-)
Vad det blommar vacker hos dig!
Kram
Jenny

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Förstår inte vad du inte är nöjd med, det är ju jättefint! Vill också ha höstanemoner, men de skulle väl aldrig hinna blomma här...

Erika sa...

Säg inte att råddjuren gillar hostflox, då kanske vi har dem på slänten snart. Det vill jag inte, då kanske de får sniff på mer godsaker.

Thorins Trädgård sa...

Hej Linda, är blodtoppen den höga växten till höger på bilden? Den är ju jättehög. Jag gillar hur funkiorna lägger sig över gräsmattekanten!

Marit

Northern Shade sa...

You have a lot of pink flowers for August. Your Rosen The Fairy is very sweet looking with all of those lovely flowers. It's doing very well for looking after itself. Your phlox is looking very bright. My phlox is still just in the early bud stage. It won't be flowering for a few weeks or more.

Thorins Trädgård sa...

Hej Linda, det ser verkligen fylligt och snyggt ut i dina rabatter! Men jag vet vad du menar, det finns alltid något man vill flytta eller dela.

Ha det bra

Marit

Gudrun sa...

Härlig trädgård och fina bilder.

Elzie sa...

Håller med dig. Höstanemonen är en ljuvlig blomma. Synd bara att den är ett sånt ogräs samtidigt, haha.
Hoppas du har en skön dag i din trädgård.
Kram Elzie

Erika sa...

Hoppas det känns okej att vara tillbaka på arbetsplatsen efter att ha varit hemma så länge (länge jämfört med futtiga 4 veckor av semester).

Jag kommer snart vara känd som tjejen med de stora armarna....hihi