söndag, juni 07, 2009

Rabattöversikter 7 juni

I ekrabatten har jag tagit bort brunnävorna, det är lite luckor. Har satt andra nävor som inte kommit upp så mycket än. Därför den fula skuggningen av klematisen! Jag borde kanske byta ut växterna i denna rabatt mot surjordsväxter pga det förmodade sura läget under eken

Alldeles intill ligger rabatten med dvärgsyrenen. Den fick ju ny form i höstas. Den ser lite risig ut just nu, men spansknävorna har börjat blomma. Vi har inte fixat med grusgångar och kantstenar på det här stället (och hela vägen runt huset).
I nya rabatten så har stjärnflockan (rosa) börjat blomma, liksom iris (blå). Det lila färgtemat håller på att gå förlorat! Tanken är väl att det ska bli andra färger under sommaren. Vi får se om det blir bra. Fast jag kommer nog ändra lite, skulle gärna hitta en iris i mörkt purpur eller så. Vid cykelvägen håller alliumbollarna på att tappa färgen. Min ljusgula iris har börjat blomma, men jag förstår inte vad som hänt. Jag hade ju så många förut! Min knallgula daglilja började blomma, men den grävde jag upp och gav bort. Jag har den på en annan plats också. Nu finns en lucka på mitten! I stora rabatten på baksidan blommar iris, nävor och akleja. Daggkåpan är på gång. Oj, här syns hur gles gräsmattan är!Uteplatsrabatten ser så skum ut efter att vi grävde förra våren. Vi har tagit bort jord runtom så nu är den upphöjd! Hm, det är en stor tuva i framkant som jag skulle kunna ta bort. Den här planteringen lever farligt det året vi kommer igång med altanbygge. Men det finns plats att flytta växterna!

2 kommentarer:

Erika sa...

Du har så härliga planer, om ett par år har du säkert lika fin trädgård som de vi såg i helgen. Alldeles fulla av massa fina blommor o vinklar o vrår.

Zofia sa...

Tänk att din stjärnflocka och dina irisar redan blommar! Mina är precis i knopp, blommar nog om någon vecka.
Vilka fina rhododendron! Gödslar du dem något?