söndag, oktober 26, 2008

Gräsmattsrundel

Jag har nallat väldigt mycket på gräsmattan och för att gottgöra detta så tänkte jag nalla på en rabatt och göra så gräsmattan blir rund och inte alltför oregelbunden.

Här är en före-bild innan jag började gräva. Har lagt ut ett plastband så jag vet ungefär hur jag tänkt gräva.
Så här såg det ut när jag fick lämna bygget igår när pojkarna vaknade:
Och så här såg det ut efter lunchvilan idag:Jag har lappat gräsmatta med svål som jag grävde upp på andra sidan rabatten. Det blev rätt ojämnt, får fylla på med jord till våren. Rabatten är nu ingen rundel längre utan fyller ut mot mittengrusgången. Jag har kantat med lungört och innanför är det mest spansknäva, men även en funkia, astilbe och höstaster. Jag förstår inte vad som hänt med mina blå höstastrar, de har nästan helt försvunnit!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig! Det kommer att bli jätte fint med rund gräsmatta. Det såg snyggt ut med plastbandet, tänkte att stenar runt skulle kanske bli fint. mlj

Karin sa...

Så fint med lite mer runda former där! :) Kul att du hittar lite tid för trädgårdsysslor mellan allt annat. Kram Karin

Lindas trädgårdsblogg sa...

mlj: Ja, jag funderar om man skulle använda kantstenen för att markera gräsmattan... Sen har jag inte bestämt hur jag gör med gräsmatten längs med trampstenarna. Ska den vara kvar eller tas bort. Sätta grus kanske? Plantera en låg marktäckare?

karin a: Åh det är svårt med tiden, men i helgen har dom samarbetat riktigt bra. Tyvärr var det ju väldigt blött och lerigt idag. Såg ut som jag utövat gyttjebrottning när jag var klar!

Anonym sa...

Nu har jag nog slutat att jobba i trädgården...