torsdag, juni 07, 2007

Blandade bilder

Vilka ljumma, härliga kvällar vi haft. Jag satt en stund på altanen ikväll, men tyvärr så blir jag alldeles täppt i näsan av schersmindoften. Men lite ska man väl få lida när man har det så bra som jag (kunna sitta på altanen och ta igen mig efter jobbet - det är sån lyx när man varit van vid lägenhet som inte ens hade balkong)!När jag ligger i soffan har jag denna utsikt mot baksidan. Klätterhortensian har börjat blomma och ser dubbelt så stor ut som i fjol. Det beror mycket på att den håller på att tippa (en grej på att göra-listan). Rododendrona fortsätter att blomma. Den här busken är lite rensad på blommor då jag tog med mig blommor till jobbet (idag tog mina elever studenten). Förra året kunde jag dekorera med syrener, men det gick inte alls i år. Fläcken i gräsmattan är pga en grenhög som legat där. Jag borde bestämma mig vad jag ska ha för träd borta i vänstra hörnet. Har ni någon favorit? Jag sådde en akleja, Silver Queen i fjol, av fröer jag köpt från Odla. Jag verkar bara ha lyckats med en enda planta och den blev så här. Väldigt söt, men jag tycker inte den liknar bilderna (de är borttagna från Odla) .Irisen är så vacker just nu...Spansknävan som jag delade i fjol och satte i rundeln vid entrén verkar trivas väldigt bra. Det här är min favoritnäva.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda! Jag har inte ord som räcker till, när jag ser alla era (läs dina) blommor, det är så vackert. Jag kan tänka mig att det blir lite för mycket av alla dofter som man blir täppt i näsan. Här är dett varmt som i juli. svettas lagomt mlj

Anonym sa...

Vilka härliga bilder och vilken frodig grönska!

Unknown sa...

Hej Linda !

Jag som du blir ocså täppt i näsan, av vad vet jag inte riktigt.
Min svärmor och jag har delat på tidningen allers trädgård och det var " DU " som inspirerade mig, så dagen därpå, igår alltslå startade jag min alldeles egna blogg, jag tog kameran och fotade som en galning i trädgården, jag fick jättefina bilder, att blogga är ju jätteroligt, Tack så jättemycet.
Välkommen att besöka mej.

ram Tinaplantasia

Unknown sa...

Hej igen; jag glömde; här är min bloggadress: tinaplantasia.blogspot.com

Cin sa...

Håller med fullt ut om det där med altanen efter jobbet! Så härligt att få sitta där och njuta av sommaren som nu har kommit till oss. Vi hade ju förvisso balkong till vår lägenhet, men utanför låg en väl trafikerad väg... Så njuter man och känner sig lite bortskämd! :)
Trevlig helg i värmen!

Hannele på Hisingen sa...

Fina bilder. Iris som är så fin, undar om mina är för njupr planterade, för de blommar dåligt..

johanna sa...

det är brådis att inhandla ett parasoll, annars skulle jag sitta på uteplatsen all ledig tid.

Favoritträd sa du. Sorbus Dodong är fantastiskt! Vackra blanka blad, stora blommor, mycket bär och underbar höstfärg.
Eller Rhus typhina, eller Tilia platyphyllos eller... vad hade du tänkt dig, höjd storlek färg förresten? :o)

Anonym sa...

Det finns ett träd som jag skulle vilja ha i min trädgård, och det är ett Rosenmandelträd, så det får bli mitt förslag./Karina

Anonym sa...

Ja..jag tjatar ju om mitt silverpäron...=) men visst finns det mycket fina träd....
OJ oj vad det slår ut fort nu..=)/Åsa

Anonym sa...

En underbar tid nu..... jag kan gå runt och bara njuta av alla vackra blommor... håller med om att de blå Irisarna är otroligt vackra. På trädgårdsresan till Skåne köpte jag en vit, tror inte det kommer någon blomma i år men den som väntar... Vad fin Spansknäva var med Funkian och Lungört! Vacker kombination som jag kommer att härma. Jag har en liten stickling som jag hoppas tar sig. Så fint du har det hos dig =)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ursäkta, nu har jag varit kass på att svara på kommentarer. Jag skyller på värmen!!

mlj: Jag önskar du kunde se det live. Men det är mycket som man inte hinner med. Att plantera ut alla frösådder t ex.

vildängel: Tack!

plantasia: Vad roligt! Jag ska genast gå och kolla!

cin: Ibland skrattar jag för mig själv och konstaterar att jag har det så bra, haha!

hannele: Mina blommar fint! Fast inte alla tuvor.

sericea: Åh vad fina (jag googlade). Ja, vad har jag tänkt mig. Formen på trädet är viktig, det ska växa snyggt och ge skugga under. Det kan nog gärna bli ganska högt, men inte ett bamseträd.

karina: Men det är ett väldigt litet träd? Jag hade tänkt mig nåt rejält. Men jag skulle kunna tänka mig ett sånt i någon plantering.

åsa: Silverpäron är också snyggt! Skulle säkert passa i det hörnet o jag får till det med växthus och allt.

lotta: Spansknävan funkar nog tillsammans med vadsomhelst. En sån vävarväxt. Jag gillar den och ska dela den mer i höst!