måndag, maj 07, 2007

Kamp

Nackdelen med att ha en ganska stor trädgård är att oproportionerligt mycket tid går åt till att skydda sin trädgård från att gro igen eller ätas upp. Man önskar att sniglarna och rådjuren kunde äta av kirskålen och maskrosorna, så hade jag haft någon glädje av dem. Inte.

De äter mina finaste rariteter!!!

Jag har haft besök av rådjuren och de har ätit upp mina söta fräknevioler (Freckles).Och min nyplanterade pricknäva (Espresso) som kom så fint och hade blomknoppar :-( Jag hoppas den kommer igen. Några av de fina bladen har rådjuret sparat så ni kan se så söt den är.Jag har strött blodmjöl nästan runt hela tomten. Måste fixa ammoniak och sno ihop den där röran. Var köper jag ammoniak?

Det efterlängtade regnet väckte sniglarna till liv. Gissa om jag har klippt sniglar ikväll!

Och maskrosorna. Man hinner inte vända ryggen förrän de poppat upp igen. Den här monstermaskrosen hittade jag undangömd i en buske. Stjälken är bortåt en halvmeter!Och jag hinner aldrig till kirskålen!

PS. Kvällens aktivitet blev inställd så jag hann vara ute en stund i trädgården ikväll ändå. I morgon åker jag till Derome perenner med min trädgårdskurs och på onsdag ska vi planera trädgårdsnätverk. Torsdag och fredag är jag i Stockholm, men till helgen ska jag jobba igen i trädgården. Jag tänkte sätta potatis, så och plantera!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu en gång bekräftat att det blommar hos dig tidigare, min Allium är bara lite knopp ännu, trots att den är på solsidan... Taskiga Rådjur - äta på dina fina växter! Peppar,peppar - jag har inte sett vår familj på ett tag - undra om någon har tröttnat på dem.... Derome perenner var med på Liseberg, jag och Karin har pratat om att ta en sväng dit - skall bli kul att höra vad du tyckte om besöket. =)

Anonym sa...

Derome perenner är trevligt ställe (de fanns med på Liseberg också, kanske allt slutsålt :)
Dessa dumma sniglar som är konnässörer och äter bara det spädaste primörer bland allt grönt.

johanna sa...

vad snällt av rådjuren att spara bladen. dom är ena hemska "råvdjur" tycker jag.
apropå maskrosor. idag tog jag tag i maskroskaoset i karet med kejsarkronorna på jobbet. det blev en hel 160 liters säck med bara maskrosor. och jag är inte klar än... pust.