söndag, maj 13, 2007

Fixat lite av varje

I Stockholm var det kallt. Inte mycket trädgård. Jo på Moderna museet sålde de några trädgårdsprylar, bl a pipar till PET-flaskor, typ såna som de har på Buxus. Mina kollegor köpte, själv kör jag vidare med korkar med hål i.

Vi hann en sväng till Söder och jag var ju där tidigare i vår och upptäckte då Fatbursparken mellan Medborgarplatsen och Södra station (aldrig sett tidigare). Då var där alldeles kargt, men väldigt speciellt med arkitekturen och alla träden. Nu blommade körsbärsträden och de bildade ett tak över parken. Otroligt läckert. Jag tog flera bilder, men har inte kameran så jag kan visa.

I helgen har jag förstås grejat en del i trädgården. Inte så mycket som planerat, men när jag summerar vad jag gjort så måste jag ändå vara nöjd:
  • Grävt upp maskrosor från gräsmattan.
  • Klippt gräsmattan.
  • Satt potatis.
  • Satt schalottenlökar.
  • Planterat persilja, dill och purjolök.
  • Täckt det nyplanterade med fiberduk (åkte och köpte mera).
  • Köpte mera kogödsel också (10 säckar).
  • Burit ut nästan alla frösådder till miniväxthuset (som jag täckt med fiberduk för natten).
  • Skolat om tomatplantor. Fem stycken i hink som jag behåller och fem extra som jag får ge bort.
  • Skolat om mina tre squashplantor, inte riktigt dags att plantera ut dem i landet.
  • Rensat lite ogräs i en rabatt.
  • Kantskurit fyra rabatter, rensat på gräs som växt in i rabatterna.
  • Öst på kogödsel i en rabatt.
  • Planterat en blåflox som jag fått av en granne som tack för en grej jag hjälpt henne med. Luktar otroligt gott! Jag satte den i en lucka i rundeln vid entrén.
  • Knipsat sniglar.
  • Städat undan allt jag dragit fram.

Det är framförallt trädgårdslandet och omskolningen som jag är nöjd att jag fick gjort.

3 kommentarer:

Karin sa...

Låter som om du har fått fixat jättemycket tycker jag. Själv har jag grävt, flyttat och delat! Samtidigt växer ogräset otroligt nu efter allt regn. Nu får det bli några veckor med ogräsrensning tror jag! :)

Anonym sa...

Nu glömde jag bokstäverna igen och allt försvann.... suck. Hur som helst så har du hunnit med en hel del trots det ruggiga vädret. Nästa år skulle jag vilja prova att så charlottenlök och purjolök men har fått för mig att de kräver stor plats? Jag är så nöjd med att mina sockerärtor och sallad har börjat titta upp...

Lindas trädgårdsblogg sa...

karin a: Ja du ogräsen växer så det knakar. Du skulle se mitt hallonland! Eller partiet längs efter muren. Så långt hinner jag aldrig komma!

lotta: Nej vad tråkigt att du skriver och det förvinner. Jag skulle bli galen! Tack för ditt tålamod och att du skriver igen. Om löken tar plats? Oj, det har jag inte kollat upp! Har säkert satt dem för tätt. Jag får rapportera om det blir nåt överhuvudtaget. Jag har vissa problem med sniglar...