tisdag, april 17, 2007

Kungsängslilja och annat smått och gott

Idag har jag inte gjort något i trädgården, det var dessutom betydligt kallare. Bilderna här är från igår, strax innan det skulle skymma.

Kungsängsliljan blommar! Jag satte många lökar, både i rundeln och förra årets rosrabatt. Vackrast är det när den står bland lungörten.Men inte blev bilderna bättre än förra året! (då blommade det den 11 maj)

Mer lungört. Här är "gula rabatten" (som nu är blårosa). Visst ser ni den vita Magnolian!? Nästan samma vinkel på bilden kan ni se i september. Det är alliumen som kommer upp till vänster. På ett annat ställe har jag hittat en tuva med vit lungört! Den måste jag vara rädd om! Berberisen uppe till höger är nästan helt utslagen. Det är väl snart dags för blomning?Här är förresten en närbild på den lilla vingade benveden. Undrar hur stor den kommer att bli. Det var två lappar på busken, den ena stod 1 m och den andra 3 m, har sett en tredje uppgift på nätet. Eftersom den heter Compactus (om den nu inte var felmärkt) hoppas jag på den första! Det ska bli spännande att se hur den kommer att passa i rabatten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

åhh, ljuvligt med kungsängsliljor - vill ha! Och jag tycker att bilden är jättebra. Fokus ligger ju längre bak i bilden och dessutom är det svårt för alla kameror att exponera rätt med både ljust och mörkt i bilden.

Lungört är verkligen guld värd så här på vårkanten!

Lindas trädgårdsblogg sa...

karin a: Tack! Det var ljuset som var så speciellt när jag tog bilderna förra året.

Lungörten blommar troget. Jag gillar masseffekten! Skulle kunna ha ännu större mattor!