tisdag, februari 13, 2007

Rabattöversikter februari 2007

Igår slog jag till och köpte en ny kamera! Det var ett erbjudande på Mediamarkt med Canon EOS 350D med ett 18-55 objektiv från Sigma för 4990 kr. Det är tusen kronor billigare än där jag kollat innan. Det var dock tysk manual och inget CF-kort. Men här ska fotas! Stora fördelen med den här kameran gentemot min gamla är att jag kan styra skärpan bättre och använda olika objetiv. Högt på önskelistan står nu ett makroobjektiv.

Trist bara att jag just nu saknar fantasi när jag fotar. Jag gick runt i trädgården och hittade nästan inga motiv. Så jag roade mig med att göra rabattöversikter. Så här "fina" är mina rabatter vintertid! (Jag lyckades inte ens få skärpa på alla bilder).

Rosrabatten som jag täckte med granris när kylan kom. Nu är det faktiskt så ljust att solcellslampan lyser en stund på eftermiddag/kväll! Grannens katt var inte intresserad att modella, men här fångade jag henne på bild. Note to self: Fixa mer gatsten och gör klart den här rabatten. Bild från i somras.Rundeln vid entrén. Det är i den här rabatten som min julros finns. SNYFT, den verkar ha knäckts :-( Den här rabatten vissnar ner helt på vintern, det är bara resterna av astern som syns i bakkant. Man kanske skulle ha nåt gräs som vajar? Mer sten? Och lite buxbom... Sen syns det i gräset till vänster om rundeln att gräsmattan är i behov av en trädgårdsgång. Bilder från i höstas.Gula rabatten vid cykelvägen. Den vissnar också ned helt förutom den bruna astern som står kvar. I bakkant är häcken som varit lite gles. Jag har fyllt igen luckan (syns dåligt) och jag hoppas att det tar sig i sommar. Det rödaktiga längst till höger är en berberisbuske. Bilder från vår och sommar.
Lilla skuggrabatten på hörnet. Denna rabatt svämmade över i juli-augusti så jag borde nog vidga den. Bilder från i höstas. Och här.Stora perennarabatten på baksidan. De två buxbomen till vänster är gröna och fina. Buxbomen till höger (bakom solcellslampan) var inte alls lika fin. Jag satte den i höstas och den har tappat färgen. Nu har jag fixat en jutesäck på den som skyddar den från vårsolen i alla fall. Bilder från i somras. Och här.Rabatten vid uteplatsen. En massa höga nedvissnade perenner. Riktigt skräpigt så här års. Det gröna i bakkant är lagerhägg och rododendron. Bilder från vår och sommar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mn lägg AV! Ser det ut så där hos er nu, med barmark och till och med grönt gräs! Jag måste flytta söderut, det märker jag. Nu låter det soma tt jag bor i norrland, vilket inte är fallet. Mellansverige bara men flera decimeter snö har vi likt förbaskat. Grrr.

Håller med om att det är en smart idé att fota rabatterna även när det inte är säsong. Kul att jämföra och kanske också få idéer som gör dem snygga under vintern.

Anonym sa...

En bra idé det här med rabattöversikt nu! Ska försöka mig på det samma någon dag i veckan...

Karin sa...

Grattis till kameran! Jag önskar mig också ett makroobjektiv men standardobjektivet duger faktiskt helt ok så länge! Säg till om du behöver hjälp med tyskan. ;-)

Du är inte ensam när det gäller "fina" rabatter. Återigen - vintergrönt är kanske inte så dumt!? :)