tisdag, januari 23, 2007

Dagens blomning

Årets tredje tulpanbukett börjar ge vika. Jag hade plats över i köksfönstret efter julstjärnorna så jag köpte de här. Kalanchoe eller Calandiva, hm minns inte vilket. Någon som vet skillnaden?
De sista knopparna på den vita amaryllisen har börjat blomma.
Kvistarna som jag tog in har också börjat blomma. Förutom denna forsythia så är där en nästan sprickfärdig knopp på Magnoliakvisten. Dock tog batteriet slut på kameran så inget bildbevis där.
Och ute kommer det mera snö.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Den är så söt "våreld/kalanchoe" med sina rosliknande blommor... borde döpa om dem till vårros? Jag tittade på Forsythian i helgen men vågade inte klippa, den är så liten än....

Anonym sa...

Calandiva är det du har köpt. Den har dubbla blommor, till skillnad mot för kalanchoe som har enkla blommor.

Anonym sa...

Åh så det blommar inne hos dig, härligt!!

Anonym sa...

Hejsan.
Läste din blogg ang jordgubbar. Jag hängde vita plastband från en "typ" låg midsommarstång och satte den i mitten av landet och slapp nät. Såg aldrig till några fåglar. Vilka härliga blommor och forsythiakvist.
karinastradgardsblogg.se

Anonym sa...

Så mycket fint du har! Vårbilden var också härlig...

Anonym sa...

Du fotar så fina bilder. Hur gör du? Har du en särskillt bra kamera eller bara oerhörd talang?

Anonym sa...

Jag älskar tidig forsythia inne, tulpanerna är ju för ljuvliga (vill du ha dom stående i vasen, häller du lite potatismjöl i vattnet).

Lindas trädgårdsblogg sa...

lotta: Uffh, jag beskar min forsythia väldigt kraftigt i höstas för den växte så fult. Nu törs jag nog inte plocka in så mycket kvistar som jag skulle vilja!

lisa: Aha, jag kunde nog ha googlat, men jag förstod att ni som läser här besitter experthjälp! :-)

vella: Man behöver det så här års!

karina: Smart! Jag måste nog bry mig lite mer i mina jordgubbar i år om det ska bli nåt.

karin a: Tack!

maria: Det viktiga är att få till ljuset på motivet! Reflekterat ljus som det är när ljuset kommer in genom fönstret blir fint. Direkt solljus blir sällan bra. Kameran är en liten Canon Digital Ixus, en behändig liten pryl! Lite svår att få skärpan där man vill ha den bara. Och så blir det inte bra när det är för mörkt. Jag tänker skaffa en digital systemkamera innan sommaren. Jag bara ska!

hannele: Vilket tips! Det måste jag testa till nästa bukett!

Anonym sa...

Tack söta för den gulliga kommentaren hos mig, blev så glad! :) Har också alltid undrat vad det är för skillnad på de blommorna, men nu vet jag! Tack! :)

Moni sa...

Oj vad det blommar hemma hos dig!!! Själv är jag lite glad över ett knippe röda tulpaner som jag köpte på Konsum för 39.90... ;)