tisdag, oktober 10, 2006

Beskurna buskar och grenhögar

Här kommer de utlovade bilderna efter helgens arbete.

Syren i framkant. Vintergröna som marktäckare vilket jag tycker är himla fint. Ska försöka sprida det till fler ställen. Efter syrenen kommer diverse olika buskar/träd på rad men kanske inte i följande ordning: schersmin, rosentry, forsythia, gullregn, thuja och fler som jag inte vet vilka de är.Innan kunde man knappt se huset.De ljusa stammarna är gullregnet. Jag sparade de här två tjockaste stammarna. Desstom fanns 10-20 små lutande stammar. Borde kanske ta bort den vänstra som lutar, men det kändes för drastiskt. Och tråkigt inför nästa år. Väldigt dumt med busken som står typ 20 cm brevid gullregnet, se till vänster i bild. Borde jag ta bort den?
Och så grenhögarna... Till vänster om rabatten finns även en grenhög av död syren.Liten grenhög vid altanen. Här känner jag mig inte färdig med beskärandet.Och så högen på framsidan som jag tog innan.Grenarna får ligga och störa min feng shui till i helgen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, se.. Där har du ju vintergrönan! Tackar för tipset!! Den klarar enligt Odla.nu till och med bistrare klimat än det vi har i Boden så jag kommer garanterat att fixa den in i vår trädgård när våren kommer!
..och så måste jag ta mig en titt under alla andra buskar också..och planera ”ännu mindre gräs att klippa”! :-)

Anonym sa...

Jag fick en liten kruka vintergröna av den småbladiga varianten Vinca minor, med violetta blommor - på STA-möte i september. Jag har inte planterat ännu. Violetta blommor? Känns lite tveksamt - blå eller vita hade jag stoppat ner i häckrabatten utan problem :)Visst är man knepig med färger!

Dina buskar ser jättefina ut! Tänk så ljusgrönt och skirt det blir i vår - inte kompakt och trassligt :)

Anonym sa...

Det är kul att beskära även om det blir lite spretigt först. Men det brukar ordna till sig när det blir grönt igen. Riset är dock ganska jobbigt. Jag har också en jättehög som väntar på åtgärdning. Vi brukar för det mesta elda upp det i grillringen, men visst hade du köpt en flismaskin?! Det vore kul att testa en sådan!
Det såg fint ut med vintergrönan. Till sommaren ska jag försöka plantera mer i vår lilla "skog".

Anonym sa...

Hårt jobb med beskäring med det är det ju värt, att det blir fint till våren. Vintergröna är jättetacksam, köpte plantor i våras som växt till sig bra, har sett en liten blå blomma i veckan. De skall vara lätta att föröka, som Murgröna - bara att stoppa sticklingar i fuktig jord. I dag fredag är jag ledig och ser fram emot en skön dag i trädgården med plantering av lökar, kratta löv och njuta av Kärleksörten som lyser upp hela trädgården. Ha en bra helg!

Lindas trädgårdsblogg sa...

kirsti: Perfekt, dock får du ju aldrig uppleva att den faktiskt är vintergrön!

annicab: Violetta? Låter jättefina :-) Ja det blir bra att buskarna får ta ny sats och växa lite mer fritt. Som det är nu ser man hur grenarna febrilt letar efter ljuset och blir långa och rangliga och buskarna skuggar för varandra.

helena: Japp, jag har ju en flismaskin, men det tar ju också sin tid att flisa sönder grenarna! Men det är bra kompostmaterial så jag ska göra så mycket jag orkar!

lotza: Vintergrönan ska ju blomma till våren, men jag har sett nån liten eftersläntare här med. Åh, är det så enkelt att föröka? Jag tänkte nog gräva upp småplant, men om det bara ör att sticka ner sticklingar ska jag prova det med!