söndag, september 24, 2006

Sista sommardagen?

Visst var det en underbar dag idag! Hoppas alla i landet haft så här varmt och skönt. Jag har varit ute och pysslat med en massa smågrejer och blev nog nästan solbränd på kuppen.

Det mest radikala jag gjort är att jag snyggat till den runda rabatten uppe vid entrén. Som vanligt glömmer jag bort att ta före-bilder (här hittar du iofs en gammal bild), men här är en bild halvvägs i alla fall:Formen på rabatten var väldigt ojämn. Oval och "bucklig". Nu har jag grävt så att den är alldeles rund och att trädet står i mitten. Jag har satt lungörten som kantväxt runt hela rundeln. Innanför på den här sidan om trädet satte jag en rosa näva som jag även har i stora rabattenbaksidan (scrolla ner om du kollar dessa sidor). Sen flyttade jag en astilbe hit också som stod olägligt på annan plats. Hostan och astern lät jag vara kvar. Nu blir blomningen över säsongen:

Tidig vår: Julros och snödroppar (lökarna ej satta)
Maj: Lungört i blått och rosa
Juni: Nävan och allium (som jag ej satt), samt dvärgsyrenen
Juli och augusti: Hosta och astilbe
Ev augusti-september: Nävan blommar förhoppningsvis om
Slutet av september-oktober: Den blå astern

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint det blev! Är det lungört som håller sig snygga hela säsongen? (Ser så ut.) Tycker det är väldigt olika på olika sorter. Blev lite inspirerad att gräva en rabatt runt min för året ninköpta vitbrokiga lönn, som just nu står så ensam i gräsmattan...

Hej från L8

Lindas trädgårdsblogg sa...

L8: Ja, jag hoppas att rabatten kommer att funka nästa sommar. Just nu känns den lite trött :-) Lungört är en jättetacksam växt. Blommar vackert i maj, sen vissnar den lite, men nya blad kommer upp och står sig långt in på hösten. Den är jättetålig och perfekt som kantväxt. Det gör inget att man råkar nagga den med gräsklipparen.

Anonym sa...

Jättefint rabatt, jag gillar ju också Lungört, lättskött växt och bra marktäckare, bra ide med näva till, skir rosa blomma mot lungörtens bladverk... skrivs upp på listan!

Lindas trädgårdsblogg sa...

lotta: Ja, jag hoppas den liksom kommer att sväva över lungörten! Ev blir astilben överflödig. Får se nästa sommar! :-)

JULIEK sa...

Ja det der ble ju bra. Skjønt at få ordna til før høsten kommer. Ju mer man gjør nu, ju bedre er det på våren. Her er det også sommertemperaturer så man måste ju vara ute. Endel blommor har børjat om igjen.

Anonym sa...

Jättesnyggt. Men du - astilbe blir aldrig överflödigt :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

julie: Ja, det är en massa man kan göra nu som besparar arbete i vår. Jag fick tillbaka inspirationen nu när det blev så varmt, har inte gjort något i trädgården på jättelänge.

annicab: Du har alldeles säkert rätt :-)

maloppa: Den här rabatten behövde jag inte gräva ner en halvmeter (som den jag gjorde i våras), har bara satt tåliga perenner. Det gick på nån timme att fixa till. Annars vette tusan om jag varit så flitig. Har flyttat lite perenner bara. Har en massa buskar kvar att beskära och mala.
Det är så sabla trist att få till en slät vägg. Nu är mitt spackel slut så jag tog en liten paus från Eländet.