onsdag, september 20, 2006

Peter Korns trädgårdar

Jag har lyckats få till onsdagarna så jag kan åka tidigare från jobbet. Underbart. En annan kollega har likadant så hon följde med mig hem på ett fika. Efter det var hon badsugen så vi åkte för att kolla in en badsjö. Tyvärr tog badlusten slut när vi var där, det blåste kallt och var sjö på sjön. Vi åkte i stället runt i omgivningarna och hamnade hos Peter Korn och hans enorma trädgård! Så ofta jag tänkt att jag borde dit och nu var det öppet!

Ojojoj, vilket projekt. Det var tät granskog och ett område med myrmark när han började för fyra år sedan. Nu har han skapat enorma stenpartier, kaktusodlingar, fuktäng, orkidéäng, perennaplanteringar och en massa andra odlingar och miljöer. Det mest spektakulära visades i Gröna rum förra vintern (?), han har för hand grävt ut ett 60 meter långt dike där han ska odla olika alpina växter. Över diket ska han bygga ett tak. Jag måste definitivt dit fler gånger. Dels för att se när detta är i ordning, men också för att se trädgården i olika blomningar.

Det var några andra besökare i trädgården, men Peter tog sig verkligen tid att berätta och svara på alla dumma frågor man hade. Min väninna blev nästa trädgårdsfrälst på kuppen. Köpte hem en Euphorbia Lathyris. Medan jag köpte en vanlig Gentiana (men en namnsort förstås!).

Jag gjorde en dundertabbe som glömde kameran hemma!

1 kommentar:

Anonym sa...

Uff da, ingen bilder :-/ Ja ja, det betyr bare at du må reise tilbake en annen gang det :-) Korns hage er også en hage jeg kunne tenke meg å se, den høres så spennende ut!

Tusen takk for titten i dagboka di!