lördag, september 30, 2006

Blommar just nu + översikter

Stackars mina norrländska vänner och släktingar. Snö och minusgrader. Huvva! Vi har fortfarande en behaglig sensommarvärme även om den här veckan har varit regnigare än förra. Morgonens fotorunda resulterade i följande bilder. Kanske taskigt att visa? Här kan ni i alla fall se vad som blommar just nu!

Den låga blå astern har precis slagit ut. Jag vet inte vad sorten heter. Den liknar ju den blå astern man kan köpa till sina höstkrukor, men jag vet att om man sätter ut den i trädgården blir den mycket högre nästa år. Så det här måste vara en annan sort. Här står den i slänten tillsammans med rosen The Fairy.
The Fairy blommar oförtrutet.Här står astern mitt bland höstöga och kärleksört i gula rabatten. Höstögat har blommat sen början av augusti.Den lilarosa höga astern började nyss blomma och kör på för fullt just nu. Jag har försökt reda ut vad astrarna heter och jag tycker det är rörigt. Jag tycker detta liknar oktoberastern "Early blue".En annan blomma som slagit ut på sistone är rosen Pernille Poulssen. Men nu börjar den lägga av. Jag har räknat till nio knoppar till. Hoppas den hinner blomma! Leonardo da Vinci står också i knopp. Men jag är lite orolig för igår jagade jag iväg ett rådjur som stod på baksidan och glufsade.Kan det vara spansk näva jag har? Jag flyttade från baksidan till rundeln och den har redan tagit sig och sträcker sig upp mot solen. Jättesöt näva som har blommat hela sommaren. Dock inte lika många blommor nu som i början förstås.Enstaka gula nattljus blommar fortfarande.Solbruden blommar fortfarande även om en del har tappat kronbladen. Här är ruggen som står vid entrén.Kärleksörten har jag på tre ställen. Till sist några översikter. Från baksidan av den gula rabatten in mot framsidan och entrén till huset.Här en bild från andra hållet.
Den här bilden är tagen från hörnet vid altanen. I förgrunden vajar den perenna solrosen (?) och i bakgrunden syns den höga astern och rosrabatten. Hoppas ni får en bra helg! Ett tips om ni bor i mina trakter och är konstintresserad så pågår konstvandring i Härryda kommun i helgen. Man får åka runt och besöka lokala konstnärer i deras ateljéer. I Kungsbacka pågår Sveriges längsta konstutställning. Lokala konstnärer ställer ut i alla skyltfönster i stan. Det är grejer som händer hela veckan.

Jag avslutar med en ny bild på höstkorgen. Trevlig helg!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Första översiktsbilden, med gula solhattarna i förgrunden, var verkligen jättejättefin! :-)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Borde vara förbjudet att visa sånt här! :-)
I torsdags kom det nämligen snöblandat regn här! Så där ser det inte ut i min trädgård, just nu håller alla blad på att dö och alla blommor också.

Anonym sa...

Hej Linda! Visst, här får man ha vantarna på sig och spaden känns tung. Bra att man kan se på dina bilder och njuta. Det blev riktigt fint med rundeln efter att du gjorde den större, lyckat. Kram mlj

Lindas trädgårdsblogg sa...

linnea: Det var så fint dis i morse!

karin: Jag har redan börjat gruva mig lite inför en lång vinter. Här försvinner inte löven förrän i november så vår vinter är betydligt kortare ändå!

mlj: Än har inte allt börjat vissna så jag fortsätter visa bilder så länge :-)

Anonym sa...

Huuu, jag vill inte ens tänka på att det snöar norröver, även om det är höst i luften här kan man fortfrande gå ute i t-shirt om man jobbar. Annars får det bli en kofta. Vad mycket fint som blommar hos dig fortfarande. Jag är som jag sagt tusen gånger SÅ imponerad över din trädgård. Det är så fin:) Vilken söt höstkorg du gjort. Jag ska göra lite höstiga arrangemang idag, köpte lite kål och annat igår som ska ner i krukor.

Anonym sa...

Vilken fägring du har fortfarande!!!
Men egentligen är det inte så tokigt här heller. Idag är det 10 grader varmt (om än lite regnigt) och snön verkar inte vara tillbaka än på ett tag.
Mina höstkrukor som jag satte i augusti är fortfarande fina och på Högskär var det fantastiskt fint förra helgen med alla ringblommor och solrosor. Och fortfarande finns det massor med tomater kvar att skörda (och det ska jag nog göra nästa helg när vi åker dit).

Lindas trädgårdsblogg sa...

anneli: Det märks att de som bodde här innan var hemma mycket på vår och höst, men var bortresta mitt i sommarn! Jag tycker det är jättekul att de tänkt på försommarblomning och sensommarblomning. Det blir fina bilder om man går nära :-) Dock finns det många fula ställen i min trädgård, man får ta lite i taget. Hur går det förresten för er mur och häck?

annelie: Det var inte illa! Du skulle haft en blogg dr du kunde lägga ut bilder från Högskär. Det skulle bli en poppis blogg, jag lovar!! Fast det kanske är lite lurigt att fixa bredband dit...

frugb: Tack :-) Nä, jag hoppas att busken kommer igen nästa år!