onsdag, augusti 02, 2006

Dille på formklippt

Formklippta buskar intresserade mig inte ett dyft för några år sedan. Jag tyckte det var... skrattretande. Att det gått för långt i trädgården liksom. Men. Jag är omvänd. Nu tycker jag det kan vara vackert. Och nu när jag själv har börjat så smått så tycker jag att det är vansinnigt roligt! Börjar man klippa till en buske är det svårt att låta bli nästa!

Tricket när man klipper till ett klot är att först hitta ekvatorn, sen klipper man till formen upptill och sen formen nedtill. Sen försöker jag klippa så många grenar som möjligt så att de börjar grena sig så busken blir tätare.

I perennarabatten på baksidan står två buxbom. De har lite toppig form, men jag har stympat av dem. Hoppas att de får formen av ett klot om nåt år!
Häcken på nedre delen av trädgården har jag klippt. Det blev rakare kanter på den. Buskarna högst upp försökte jag klota till.Här är det buskaget från andra hållet.
Spirean och thujan framför huset är klippta, men formen är väl inte riktigt där än.
Busken vid trappen klippte jag till på försommaren. Har putsat den. Snart ska den väl vara tät.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Planen för nästa år är en rejält formklippt buxbomshäck runt främre perennrabatten. I min zon får man köra på "Faulkner" eller "Polar", den första går till zon 4, och är överkomlig i pris, så den satsar jag på. Polar kostar 249:-/planta och man skall ha 5 plantor per meter!!! Det blir... mycket :) Gillade inte heller formklippt förut - är nu omvänd - ett eller annat klot bland allt vildvuxet är läckert! Men tuppar och dylikt klarar jag ännu inte *hehehe*

Petra sa...

Du är jätteduktig! :)
Vad fint det blir!

Vi har bara två taggbuskar och dom ansade vi häromveckan. Man stacks sig när man gick förbi så det var hög tid!

Hannele på Hisingen sa...

Formklippning framhäver det vilda. Om allt bara växer fritt, ser man det inte...
Välkommen att hämta mer tips på min Topiary-blogg.

Lindas trädgårdsblogg sa...

annica b: Jösses, hur många meter ska du ha? Jag har svårt att motivera såna investeringar ens för mig själv :-)

petra: Tack :-) Ja, jag tyckte det såg ut som berberis på bilden. Den ska visst vara väldigt tacksam att klippa. Men jag råder dig att ha kraftiga läderhandskar!

hannele: Ja men precis! Jag ska genast bokmärka din topiaryblogg!