söndag, juni 04, 2006

Dagens blomning

Tre ruggar som jag väntat på att blomma slog ut igår. Det var mycket riktigt blåklint. Blåklint och pionknoppar:
Mina rododendron håller på att slå ut (den vita har redan blommat färdigt). De flesta är vanliga lila, men på baksidan är det en som har riktigt cerisa knoppar.
Lagerhäggen blommar också. Jag har en precis intill ovanstående rodde och sen har jag den här på norrgaveln:
Såklart blommar syrenerna också. Jag har fyra syrener som blommar nu, tre lila och en vit. Sedan väntar jag på en dvärgdyren och en ädelsyren (?) vid gatan.
Rosentryn blommar och jag väntar på att den där höga där uppe ska ge sig till känna som ett gullregn!
Här en lite närmare bild på tryn.
I stora perennarabatten på baksidan blommar en ljusrosa/vit mossflox. Men det är inte så mycket till blomning.
I samma rabatt blommar en näva. Den här nävan har jag på olika platser. Mycket trevliga kuddiga former på den.

I en av mina rabatter finns en massa sådana här. Bladen liknar kråkvicker. Finns det nån släkting till kråkvicker som man planterar i rabatterna, eller är det bara inse att jag har ett ogräs här?

Jag brukar göra bilderna i bredden 400 pixlar, men nu har jag ändrat actionscriptet i Photoshop så jag minskar bilderna till 600 pixlars bredd i stället. Hoppas det inte är allt för segt att ladda.

För övrigt är det soligt och varmt idag. Äntligen lite sommarvärme igen! Jag gräver min grop och är nästan klar att börja fylla igen den och plantera. Gör ni nåt trevligt idag?

10 kommentarer:

Cissi sa...

Härligt när det blommar! Jag har kungsnäva i min rabatt, och den är fin men brer ut sig ngt enormt. Tror jag måste kapa lite här och var...

Anonym sa...

oj vad underbart det ser ut med blommor det måste dofta underbart.
vi har kallt, mulet och blåsigt så det blir ingen blommning här´ännu.

Anonym sa...

Hej, vad heter den fina nävan du visar på bild? Härligt när det börjar blomma och det luktar så gott av syren. Kråkvicker har jag med i min rabatt - hopplösa att få bort, kladdiga och taggiga, fastnar överallt - bort, bort med dem.

Anonym sa...

Se upp med den där blåklintsliknande växten, bara! Jag vet inte vad den heter (Trädgårdsklint?)men det är inte sommarblomman blåklint utan en betydligt hänsynslösare look-alike. Jag tycker att den är mer ogräs än perenn, faktiskt. Får den chansen så breder den ut sig och kväver alla andra blommor i rabatten på nolltid! Men den är ganska fin när den blommar, låt dig inte luras, bara! ;^)

Carina

Lindas trädgårdsblogg sa...

fröken bokmal: Visst är nävor fina! Kungsnävan känner jag inte till, men det kan nog vara bra att begränsa växterna man har så man får plats med allt man vill ha! :-)

cia: Vi har haft en jättebra dag och jag har brännt mig i nacken :-o Hoppas det blir bättre väder hos er i morrn.

lotta: Jag vet inte vad den heter! Det jag tyckte var mest likt efter att ha kollat AoT:s trädgårdslistor var flocknäva?

carina: Hjälp, tack för tipset!! Jag vill ju inte den ska kväva pioner och en del annat smått och gott som finns i den rabatten.. Ska jag börja rensa redan eller kan jag vänta tills den blommat?

Anonym sa...

Det märks att du bor söderut. Ni är nog en dryg vecka före oss i Stockholm när det gäller blomning. Vilka otroligt fina växter du har i din trädgård:)
Jag instämmer med Carina, Trädgårdsklinten är förrädisk. Jag låter den dock blomma och sedan rensar jag bort så mycket det går. Den kommer ändå alltid tillbaka. Idag har jag latat mig som bara den!! Toppdressade lite på kala fläckar i gräsmattan och sådde i lite nya frön och plockade en bukett liljekonvaljer.

Anonym sa...

"Bergsklint" sprider sig gärna men jag gillar den eftersom den är tidig med sin blomning. Den är bara att klippa ner när den blommat så blommar den en gång till. Sprider sig gärna men har man en "vild" trädgård så är det ju bara tacksamt men i rabatter kan den lätt ta över.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vilken trädgård du har Linda! Det liknar mest en park att döma av bilderna, höga träd och stora buskar och massvis med perenner - vilket kap ni har gjort!

Lindas trädgårdsblogg sa...

anneli, lotta och maloppa: Tack för era erfarenheter av klinten.

karin: Jag undrar om du inte blandar ihop mina trädgårdsbilder med de bilderna jag tagit på Botaniska! Nån park är det ju inte direkt :-)

Anonym sa...

Jag har i helgen klippt gräset för första gången denna sommar! Nu blommar vårlökarna för fullt och snart slår min "trollius" ut. Men liljekonvaljerna låter vänta på sig.

Sverige är allt bra långt...

Ledig idag? Nix. Men jag ska inte jobba så länge. Bara typ 7 timmar eller så... Men imorgon är jag ledig!