fredag, maj 26, 2006

Snygga till forsythian

Nu när forsythian snart blommat ut är det dags att klippa till den. Att jag ska ta bort döda grenar fattar jag, men jag förstår inte hur jag ska få en snygg form på den! Här är en bild "bakifrån". Grenarna sträcker sig åt söder i en bågform. Och här bakifrån ser man vilket trassel det är. Någon som har lite tips? Ska jag spara de tjocka grenarna och gallra bort tunnare?
Oj, det verkar som en tjock gren är avsågad. Det är säkert jag som sågade av den i höstas. Busken står brevid cykelvägen och jag ansade alla buskar som hängde över vägen.

Tack för all hjälp!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tvärtom. Du tar bort de grövsta o sparar årsskotten. utifrån bilden skulle jag säga att 4-5 lätt kan kapas, fler om du vill ha en rejälare beskärning. Försök välja såna som korsar eller skaver mot andra grenar. Du kan även korta in långa och tunga grenar. Tipsar igen om "nya beskärningsboken" Klaus Vollbrecht, Gustav Alm mfl, den är oumbärlig.

:sericea: sa...

nu ska vi se.
det finns flera olika sorter av beskärning när det gäller buskar, de vanligaste är underhållsbeskärning (urgallring) och föryngringsbeskärning (total nedskärning).

Forsythia hör till dom som ska ha underhållsbeskärning. varje år tar man bort 1-2 av de äldsta grenarna nere vid marken, dom ska bort helt alltså, det är för att ge plats åt nya fräscha skott att växa.
om den är för brusig i topparna, kan man alltid korta in dom för att få en mer sammanhållen form på busken.
testa dig fram om du är osäker, bättre då att ta för lite än för mycket så du ångrar dig. och så är det bara att se hur busken svarar på behandlingen nästa år. det tar tid att lära sig, tålamod i trädgården är en dygd, haha!

:sericea: sa...

som Catarina sa kan du korta in långa tunga skott, så dom inte hänger i långa bågar, det för att ge dom chans att resa sig o växa uppåt.
det är ett virrvarr där på bilden, och om man skulle ta allt som ser illa ut så skulle det inte bli mycket kvar av busken o då är det lätt att drabbas av panik om man är ny och ångra sig, så jag tycker du ska ta det lugnt så du känner att du har koll på vad du gör. :o)

rekommenderar samma bok!

Lindas trädgårdsblogg sa...

catarina och sericea: Åh vad bra att ni läser min blogg!! :-) Boken ni nämner är verkligen jättebra. Jag kollar ofta i den. Fast ibland efter att jag gett mig på en buske :-o Fast när det gällde exemplet forsythia i boken så var ju den busken så fin och prydlig redan innan (bara tät)! Inte så här kaotisk som min!

Anonym sa...

Är inte forsythia också en 'spretig' buske (som rosenkvitten)? Jag har några till; en sorts try och en rosenbuske, som aldrig vill bli nåt annat än spretiga.

Jag brukar såga bort de fulaste grenarna. Men jag vill ha dem kvar för att de är så tåliga och är ett bra vind- o insynsskydd.