torsdag, maj 11, 2006

Sådde krasse ikväll

Ikväll sådde jag en påse krasse längs efter häcken nere vid gatan (sibirisk ärtbuske). När vi flyttade in var häcken full med mjöldagg och såg riktigt tråkig ut. Risken finns att det händer igen, så jag tänkte att det kanske blir fint om man täcker häcken med krasse. Det blir spännande att se hur det blir!

Nu börjar det vara läge för regn. Jag har kratrar i min trädgård! Jag måste komma ihåg att vattna mina nysådda frön, för annars kommer det att gå åt skogen!

Igår kväll så var det betydligt kyligare så jag la ut fiberduken på mina sådder i trädgårdslandet. Jag gissar att den hindrar lite avdunstning också. Och Dumme han har hittat en favoritplats:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses!
Jag kollade bara lite snabbt på bilden och trodde du fått snö!!!
Du får inte skrämmas så där!!
Jag har följd dig i smyg några dagar och jag måste säja att maken till energi har jag sällan skådat. Jädrans vad du jobbar! Du kommer att ha Sveriges vackraste trädgård innan sommarn är slut!:)

Anonym sa...

Vi täcker marken med fiberduk direkt vi har sått hela trädgårdslandet för att få mer värme där och för att inte riskera att fåglarna tar frön...

Sen behåller vi fiberduken hela sommaren för att i möjligaste mån hålla borta harungarna från att äta upp ärtskidor, rödbetsblast (godast enligt dom!) och sallad. Och dom kapar löken, men den verkar inte vara god för de lämnar resterna orörda.

Även potatislandet täcks med fiberduk tills potatisblasten blivit några decimeter. Gissa om vi har fiberduk...

Anonym sa...

Vilken smart idé med krassen!! Jag har några barrträd på min tomt som inte är så där värst vackra, men de är bra insynskydd.
Jag "lånar" din idé om det går bra?!

Krasse är ju väldigt tacksam att odla, växer kraftig och kräver inte så mycket.

Vad fint det blir, gillar formen på ditt grönsakland!

Lindas trädgårdsblogg sa...

anneli: Sorry!! Äsch, det blir en timme här och en time där. Ikväll har jag bara slappat!

kotten: Fiberduk verkar vara värsta tricket!

ann-christin: Det känns inte precis som det var jag som kom på det så du får hemst gärna göra detsamma. Jag hoppas verkligen att det blir den effekt jag tänker mig. Men kanske jag borde ha sått dem närmare varann... Lycka till med din krasseodling!

Anonym sa...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»

Anonym sa...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»