lördag, april 08, 2006

Nyhetsmorgon lördag

Oj, jag har inte kommit ut än. Det regnar och jag fastnade framför nyhetsmorgon. Det var två jätteintressanta inslag (ej trädgårdsrelaterat) och ett om tulpaner!

Xiao Rundcrantz berättade om sin bok Röd åklagare. När Xiao var 18 år började hon jobba som åklagarnotarie i det kinesiska rättsväsendet. Hon berättade om svåra och grymma beslut hon behövde fatta och vara med och verkställa. Efter hand började hon mer och mer känna hur deras handlingar stred mot mänskliga rättigheter och att hon mådde dåligt av sitt jobb, men att hon inte kunde ändra så mycket på grund av den kritik hon utsattes för av sina chefer. Idag har hon flytt det kommunistiska Kina och skrivit en bok om sina upplevelser. Vilken otroligt modig kvinna! Man fick även se en intervju med hennes mor och bror från hemstaden i Kina. Jag lipade en skvätt eftersom de kanske aldrig kommer att kunna träffas igen. Xiao vet inte vad som kommer att hända när hennes bok kommer ut och de kinesiska myndigheter får reda på den.

Sedan var det ett reportage om Star school i Sydafrika. Det är ett projekt som två rika svenskar startat där nere. Det började med att de byggde upp en Safari lodge och att de behövde personal. Efter att ha lärt känna människor i trakten såg de hur allvarligt problemen med HIV och AIDS är där. Jag minns inte siffrorna, men typ 40% av de gravida kvinnorna bär på HIV. Ett av problemen är att unga kvinnor tvingas till oskyddat sex. De kände att de på nåt sätt ville förändra detta. De bjöd in två andra svenskar som jobbar med mental träning och har lyckats få en massa svenska att sluta röka! Tillsammans med lärare och elever där nere började de spåna och kom fram till ett koncept som de nu kallar Star school. I höstas startade projektet och det verkar hittills vara väldigt lyckat och det sprider sig till fler skolor.

Det hela är väldigt enkelt. Med sång, dans och mental träning stärker de elevernas självkänsla, att de ska tro på sig själva och arbeta efter sina mål och drömmar.
  • I go for my dreams
  • AIDS-free that´s me
  • I decide
  • I´m honest
  • The sky is my limit
I april kommer elever till Sverige för att tillsammans med Louise Hoffsten och Triple & Touch göra konserter och sprida budskapet (för att få fler att stötta projektet).
20 april i Malmö
23 april på Världskulturmuseet i Göteborg (fri entré)
25 april i Stockholm

Jag blev faktiskt riktigt rörd av det här initiativet. Hoppas att det kommer att märkas i statistiken i de områden de verkar.

Och sist var det ett reportage om tulpaner och om tulpanutställningen i Ulriksdals slott. Flitiga myran har flera fina bilder därifrån!

..det regnar ännu mer nu! Jag börjar med att åka och köpa gummistövlar tror jag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så härligt med SM-guld! Jag var totalt döv igår efter matchen och efter jublet efter matchslutet!

Jag skymtade tydligen i bild igår på TV, mamsen hade sett mig. Men, hon visste ju var hon skulle titta efter mig...!

Nu hoppas vi på att tjejerna också klår Solna!

Förresten, det har snöat här idag med. Och regnat. Och så hade vi ungefär 2 minuter sol! Snön smälter och vi har översvämning i garaget... Det blir inte kul där om det blir minusgrader nu!