lördag, mars 18, 2006

Släktforskning

Förra helgen skrev Helena en kommentar på ett inlägg. Jag gick in och kikade på hennes hemsida. Hon är från mina hemtrakter så jag kollade runt lite extra. Jag gick in på hennes släktforskningssida där hon presenterar sina närmaste släktingar. Det där kunde jag ju ha hoppat förbi, men eftersom det stod Aronsson och Skråmträsk så ringde det en klocka så jag gick in på hennes mormors sida. Och till min stora glädje visade det sig att hennes mormor var min farmors lillasyster! Till råga på allt fanns där också en bild på farmor och hennes syskon!


Farmor Arvida i mitten med vit klänning. Helenas mormor Märta till höger.

Jag mailade Helena och då visade det sig att hon har gjort en massa forskning på farmors släkt. Hon skickade mig en släktforskningsfil och så installerade jag släktforskningsprogrammet Min släkt. I filen finns ca trettonhundra personer (inklusive jag och min familj!), och trådar som går ända till 1500-talet! Tänk vilket arbete hon lagt ner! Jag har ägnat några kvällar att klicka runt bland alla namnen. På flera personer står det små noteringar typ "Hade nio barn varav 3 par var tvillingar." eller om Albrekt i Myckle, "På tinget i Skellefteå var det frågan om varför tre sockenbor hade rätten till fisket av lax i Finnforsfallet. Då berättade allmogen att 1524, när rövare härjade hade Albrecht från Myckle, sonen Nils Albrechtsson, deras drängar samt Mårten Jonsson Ståhl och hans drängar nedgjort de sju rövarna och därför fick rätten till Finnfors laxfiske.
Bland de som sökt sin rätt till fisket 1570 var Olof Nilsson.( Albrekts barnbarn.)

Lever 1546 då han fick böta 4 mark för att han utan lov tog en kittel från gillestugan. Gillestugan låg sannolikt strax väster om Skellefteå kyrka.
Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650 (Ulf Lundström) s.334".

Gissa om en värld öppnat sig!! Jag är otroligt imponerad över vilken grundligt arbete Helena (och andra släktforskare) lägger ned på det här. Det måste ta otroligt mycket tid.

Är du intresserad av släktforskning och inte vet vart du ska börja, läs gärna "Så här börjar du släktforska" från nättidningen Rötter.

Visst är Internet fantastiskt?

1 kommentar:

anna k. sa...

Internet är hur häftigt som helst! Jag lyckades hitta min farmors far på nätet, det visade sig att han hade två barn till som min farmor inte visste om!!

Jag avundas dig din stora tur att hitta din släkt!!

Du har en mysig blogg!!

/Anna