söndag, januari 08, 2006

Utrymmen för sådderna och en idé

Annat jag tycker är intressant är hur folk ordnar med sina frölådor och hur de får plats med allt! "Allmänt, sådd inne", "Allmänt, utrymmen för sådd, plantor". Och det här med "Belysning". Man kan visst använda vanliga lysrör, men man måste ha dom jättenära plantorna!

Jag låg sömnlös i natt och funderade ihop en konstruktion med två lagerhyllor från Biltema som är 77 cm bred som man ställer mot varann, på det lägger man Willabs underbevattningsbrickor, 33 cm bred och 110 cm lång. Två st i bredd. Under varje hyllplan hänger man lysrör i kedjor. På tvären. *räknar* Det skulle kosta 1894 kr *gulp* Kan inte riktigt motivera denna investering ännu (jag har ju inte bevisat att jag kan så)! Men den här hyllanordningen skulle ta lite plats, 80x110 cm och få plats med massor av plantor!



Bilderna är från Biltema, Jula och Willab.

Hur får ni plats med era frösådder?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är just sådant här som du beskriver nu som gör att jag köper färdiga plantor på plantskolan :) Detta är definitivt överkurs för mig. Enda fröna är sådana som kan pytsas ut direkt i rabatten efter devisen "tar det sig så tar det sig - annars inte" :)

Linda K sa...

Jag är tråkig, lat och bekväm. Köper färdiga blommor när det är dags att plantera. Avis på dig som är duktig!

Anonym sa...

Hej!
Du är på rätt väg, men det går att komma billigare undan :-)

Köp lagerhyllan på Biltema, men köp bara en. ca 100:-

Köp billigaste lysrörsarmaturen på Jula eller Överskottsbolaget. Förra året sålde de samma, en som precis ryms under varje hyllplan i lagerhyllan, och har plats för två lysrör. 2x18w. De kostade 199:- st på Jula + lysrör och 99:- st på överskottsbolaget. Du kan ju börja med två.

Köp kallvita lysrör på Jula. De ger bäst plantljus av dem jag prövat.

Skruva fast armaturerna direkt under hyllpanen. När sådderna är små ställer du dem på något, t ex en uppochnedvänd pappkartong, telefonkataloger el liknande för att de ska komma närmare ljuset. Sen tar du bort dem när du behöver mer höjd för plantorna. Enklare och billigare än att trixa med kedjor.

Slutligen till lådorna... Gröna, långa plastlådor med lock som finns i allt från Weibullsbutiken till matvaruaffären är billiga och praktiska.

Du ser, för en 500:- kan du ju komma långt :-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Agnes: Om jag skulle fixa en sådan här anordning skulle det vara för en kvadratmeter vi har nere i källaren där det ju inte är så mörkt.

AnnicaB och Linda: Jag köpte massa plantor när jag bodde i förening, älskar att gå i plantskolor! Men nu när jag har utrymmen att så, skulle jag vilja testa (är inte säker på att jag har den rätta disciplinen och omvårdnad som krävs...).

Kicki G: Mina intressen går upp och ner, men nu när det här är nytt är jag en sann entusiast!

Jenny: Tack jättemycket för dina budgettips! Jag tänkte bara en hylla först, men sen ändrade jag till två, tänkte att det skulle bli mer stabilt. Smarta idéer du har!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Agnes: "...där det inte är så ljust", menade jag ju.

Diana61 sa...

Jag hara själv tänkt på dessa tre saker jag med i många år (hyllor, lysrör coh det där bordet) men jag har ju aldrig haft möjligheter till det, men nu när jag har så är jag arbetslös istället och har dåligt med pengar. Så jag får prioritera det hela. Men på ett eller annat sätt skall jag nog få till det en dag. Ser fram emot att se hur du får till det :-)
/Diana