fredag, januari 27, 2006

Komponera rabatter

Hos Odla finns nu en artikel om mästarrabatten 2006. Det är Blomsterfrämjandet som från och med i år utser någon trädgårdsmästare att komponera en bra rabatt som sedan sprids i butikerna med skisser och planteringsförslag.

Vilket bra initiativ, för det är ju supersvårt att komponera en rabatt! Man ska tänka på:
  • Läget: soligt/halvskugga/skugga
  • Jorden: sandigt/lerigt
  • Blomningstider: våren/försommaren/högsommaren/sensommaren/hösten
  • Höjden
  • Färger
  • Bladformer
  • Zonen
Och säkert mer som jag glömt. Kolla skissen och listan på växter. Jag finurlar ju själv på slänten. I min trädgård har jag ett par perennarabatter, bl a den här på baksidan:


Jag har bara sett den från slutet av augusti och framåt, har inget minne av hur den såg ut vid visningen i våras. Jag tycker de förra ägarna har gjort ett bra arbete i form och färg. Jag skulle kunna tänka mig att komplettera/byta ut så jag får lite fler spännande bladformer. Jag har ju även satt några liljelökar längst bak. Till sommaren ska jag försöka göra en växtlista på vad som egentligen finns där. Det jag vet om är: ulleternell, näva, buxbom, pion, mossflox, daglilja och vad heter de där silvriga stavarna i mitten?

Jag har av Catarina fått ett boktips om boken Drömplantor av Piet Oudolf Henk Gerritsen. Den boken måste jag låna/köpa!

Inga kommentarer: