söndag, januari 15, 2006

Första sådden! 15 jan

Uuuh. När jag klickade på Beställ, la jag inte märke till att den dyra pelargonbeställningen endast innehöll 10 frön! Fröna kom i ett litet provrör :-o Stor chans att jag kommer att lyckas? Nu är jag i alla fall igång!

Först blomjord, sen såjord, sen fröet och sen perlit. Perlit är nåt slags vita korn som visst ska absorbera vätska och avge i lämplig mängd. Det är inget jag köpt förut och jag vet inte om det ska vara nödvändigt, men eftersom fröna var så dyra och det är så tidigt på säsongen vill jag optimera möjligheten att lyckas! I affären stod jag och valde mellan vermikulit och perlit och jag har ingen aning om vad som är bäst (borde fråga i AoT:s forum... men ni kanske vet?)!

Jag ställde sålådan i mitt ljusaste fönster. Vi har inga extra lysrör hemma, men vi ska ha nån spotlight man kan sätta lysrörsljus i. Det tänkte jag provisoriskt sätta upp redan ikväll.

Fatet som torvkrukorna står i är ett blomfat i zink från Ikea. Nånstans i huset ska mina två drivhus finnas. Jag fattar bara inte vart.

Detta sådde jag:

  • Hängpelargon Summer Showers Mix Ivy (10 krukor)
  • Sallat 'Niche' (4 krukor)
  • Salvia (4 krukor)

Salladen och Salvian följde med gratis i beställningen från fröer.nu. Jag tänkte ha dem i krukor inomhus under våren.

Jag borde starta en egen kategori för frösådderna *funderar*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Salvia köpte jag säkert hmmmm 30 krukor (?!) förra sommaren. Några vita, några rosa men flest blålila klassika. Hade varit ekonomiskt att så själv i stället när man tittar lite i backspegeln :) De är sällskap till rosa och vita rosor ihop med veronika och astilbe. Härliga fjärilslockare!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det låter verkligen jättevackert!

Anonym sa...

vermikulit och perlit.
Perlit används som täckning för att hålla fukten kvar som du skrev men det är dessutom till för att reflektera ljust till den lilla plantan somkommer upp, medans den andra blandar du in i jorden för att även där ge jämnare fuktighet som samtidigt en porösare jord för plantornas små rötter. Jag är själv ganska ny innom dessa två produkter men det använd mycket i England så jag har vetat om dessa ett tag + att dom har andra intressanta produkter som jag vill prova på. Ha det gott!
/Diana Lovatt

Smultronbuske sa...

Det här med pelargoner fixar du nog! Jag är en amatör på detta med frösådder och det jag lyckades bäst med förra året är just pelargonerna (bl.a. kaskad/hängpelargonen Summertime Lilac). Alla blev jättefina! Så det tror jag lätt du fixar!

Själv ska jag i dagarna bl.a. ge mig på Jätteverbena (som jag såg att du oxå sått), Lavendel, tomat och Luktärt (som ju är så vackra).

Lycka till med dina sådder!