söndag, januari 22, 2006

Driva kvistar

Nu är vi tillbaka efter en lååång promenad runt halva samhället och i skogen. Solen sken, frisk, klar luft, kallt. Det var mycket norrlandsvibbar i luften idag! Det som var lite annorlunda var att vi stannade till på en thai-take-away vid pendeltåget och käkade! Mycket gott så det kommer vi att göra om.

Väl hemma igen knipsade jag kvistar från olika buskar i trädgården. Nu ska här testas driva kvistar!

I en bok jag har (som jag glömde räkna upp förut) står det att man i januari kan driva:
björk, svarta vinbär, krusbär, måbär, korallkornell, körsbärskornell, vide, daggvide, kaprifol, trollhassel och forsythia (som måste vara minst två år gammal om man vill få blommor). Man snittar ytan längst ner och tar bort barken. Sen kan man gärna låta kvistarna ligga i ett ljummet badkar några dagar. Man kan också trä en plastpåse över kvistarna när de står i vasen så att den inte hinner torka innan bladen slår ut. Kvistarna kan stå mörkt innan knopparna slår ut, men sen ska de ut i ljuset.

Jag tror inte jag tog in någon av de uppräknade träden eller buskarna. Jag tog så klart in en kvist magnolia, men även äpple, som står uppräknat bland kvistar som kan drivas i februari.

Boken heter Året om i trädgården och är skriven av en norska som heter Mona Lande. Det är ganska troligt att den är skriven för lite kallare klimat än vi har i Göteborg så jag chansar med att jag kommer att lyckas ändå... De kvistar som hon räknade upp för februari var:
hägg, körsbär, plommon, äpplen, rosenrips, hästkastanj och rosenmandel.

Jag skulle behöva gå en träd- och buskkurs. Typ 80% av buskarna i min trädgård är oidentifierade.

Mer om att driva kvistar: Sylvia på Odla och ett inslag ur Gröna rum.

2 kommentarer:

lisa sa...

Kan avslöja att det "blev några kvistar över" på jobbet när vi var tvugna att beskära ett prydnadskörsbärsträd som någon hade pajjat. Vi satte dem i vanlig vas, vanligt vatten, inga badkar eller plastpåsar. De blommade efter bara några dagar. Mycket bra för själen!
Inte så att det är någon höjdare att beskära prunus nu, men om man ändå är tvungen så kan jag rekommendera att testa några kvistar. Vårkänslor!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ja, jag hoppas verkligen att det är enklare än vad det beskrevs i boken. Men nu har jag i alla fall haft kvistarna i badkar nån timme (ett par dagar stod det iboken!) och har nu satt i vasen. Jag tänkte att jag sprayar den då och då istället för att köra med plastpåse! Jag önskar jag haft körsbär, det hade varit fint!