söndag, januari 29, 2006

Anton i trädgårdslandet och andra barnböcker

När jag var på Rusta så slank det ner en bok i korgen. Anton i trädgårdslandet av Görel Kristina Näslund, med illustrationer av Lars Klinting. Jag betalade 39 kronor för den och ser i prisjämförelserna att det var mycket överkomligt.

Boken är från 1988 så det är innan pallkragarnas tid, men den tar upp allt möjligt om grönsaksodling på ett enkelt och konkret sätt. Precis min nivå, haha :-)

Man får följa Anton och hans granne Trisse som är trädgårdsmästare. Boken handlar om första sådden och hur man planerar landet och vilka blommor man kan blanda med grönsakerna för att de ska må bra. Den tar även upp hur man gör en kompost och varför man gräver och gödslar i landet, vilka växter som är ogräs och vilken ohyra man kan råka ut för, tips om lättodlade grönsaker, vad det innebär att tjuva tomater och kupa potatis samt en massa recept på soppor, gratänger och plättar. Faktagranskningen får någon annan stå för, men jag tycker det här var en väldigt inspirerande bok för mig som gröngöling i trädgårdslandet!

När jag var liten var jag medlem i Läseklubben (tack mamma) och fick bland annat Linnea planterar och Linneas årsbok av Christina Björk och Lena Andersson samt Pomonas äppelbok av samma författare som boken om Anton. Otroligt inspirerande böcker som jag älskade att läsa! Speciellt Linneas årsbok. Hon var så pysslig och gjorde så roliga grejer. Jag tror faktiskt att de här böckerna har haft en viss betydelse för mitt nuvarande trädgårdsintresse. Linnea i målarens trädgård fick jag aldrig, fast jag har köpt den boken som vuxen på bokrea. Bara vi får ordning på huset så ska jag gräva fram mina gamla böcker!

Inga kommentarer: